Svar på frågestund del 1

Hur äter man nyttig lunch då man måste äta skolmaten? 
 
Det här med skolmat är svårt då olika skolor erbjuder väldigt olika variation och kvalitet på mat. Skolan som jag gick på var ett idottsgymnasium och hade därför oftast flera olika rätter att välja mellan, en stor salladsbuffé, knäckebröd, fil och müsli. Försök att tänka på tallriksmodellen när du fyller din tallrik. Se till att tallriken fylls med grönsaker, en del kolhydrater och en del protein. Plocka inte bort kolhydraterna, utan komplettera istället med t.ex. ett knäckebröd och grönsaker!
 
Hur undviker man skuldkänslor över ”dålig mat”? 
 
Mitt bästa tips till att inte få skuldkänslor över dålig mat är att tänka på hur bra du äter resterande måltider. Om grunden i din kost är bra och fylld med näringsrik mat spelar det ingen roll om någon måltid eller någon dag här och där blir lite sämre än de andra. Försök att njta av maten och ät bara sånt som du tycker om och mår bra av!

Vad är dina bästa middagsrecept? 
 
Mina bästa middagstips! Väldigt svårt, men några favoriter är kokosris och basilikabakad kycklingSofies kycklingpaj, rödbetsbakad pestolaxfisk i saffran- och kokossås och köttsfärsfyllda paprikor.

Vad är dina bästa övningar för alla kroppsdelar, alltså bästa benövningen, bästa magövningen osv? 
 
Bästa benövningen är knäböj, bästa ryggövningen är roddövningar av alla dess slag, bästa bröstövningen är någon form av instabila armhävningar, tex. med en uppochnervänd BOSUboll. Bästa axelövningen är axelpress, bästa tricepsövningen är dips, bästa bicepsövningen är scottcurl i dropset, bästa ländryggsövning är omvänd ryggresning på bänk (gärna med boll också) och bästa magövningen är fällkniven med viktplatta eller omvänd crunch i cable.

Tankar angående kaloriräkning? 
 
Jag räknar inte kalorier och kommer aldrig att göra.

Hur hanterar man att vikten går upp och ner? 
 
Vi går alltid upp och ner i vikt. Att väga sig är inget jag rekommenderar då vi väger olika från dag till dag beroende på vad vi ätit, om vi gått på toa, om vi tränat, druckit mycket vatten, om det är morgon eller kväll. Så släng ut vågen och acceptera att kroppen kan kännas olika från dag till dag!

Bästa grötreceptet? 
 
Bästa grötreceptet är jordnötsgröt med massa god topping eller ugnsbakad gröt av något slag.

Vad tycker du om pauluns granola, Green choice jordnötssmör, finncrisp, polar extrem, lättfil och sötpotatis? 
 
Bra produkter allihop! Åt både Pauluns müsli och finncrisp innan jag slutande äta gluten - bra kolhydratskällor. Dock skulle jag satsa på fullfet fil istället för lättfil, men det är ju upp till var och en vad man väljer att äta!

Bästa vegetariska proteinkällorna? 
 
Ägg, keso, tofu, nötter, frön, linser, bönor och HALLOUMI (favorit)!!!

Tankar angående proteinpulver? 
 
För en person som tränar hårt, intensivt och mycket och har svårt att få i sig den proteinmängd som behövs kan det vara bra att ta tillskott. En vanlig motionär har dock i regel inga problem att få i sig det mängd protein som han/ hon behöver på naturlig väg. Dock är det upp till var och en vad man väljer att äta. Jag anser att protein är viktigt i mellanmålen och för den som inte orkar baka eller planera kan proteinpulver vara ett alternativ.

Bästa före och efter-träningsmat? Både för kondition och styrketräning. 
 
Före träning - ladda med mat (frukost, lunch eller middag) och går det mer än två timmar efter en måltid är då t.ex. en frukt och lite nötter eller en smörgås eller hembakade kokosbollar eller en hembakad muffin eller drickyoghurt bra uppladdning.
 
Efter träning - mellanmålskaka med keso, smoothie på banan, havregryn och mjölk, kesobägare med chokladkräm, äggsmörgås eller liknande.

Sedan har jag ett personligt problem då jag sen i December inte haft min mens som jag ska sedan i December, jag tränar 6 dagar i veckan och äter nyttigt så det borde inte ha med det att göra. Men hur vet man om man tränar för mycket och vad kan denna uteblivna mens annars bero på? 

Kram älskar din blogg! <3
 
Att du inte har mens är ett tecken på att kroppen inte är i balans. Det kan ha med både träning och mat att göra även om det inte känns så för dig. Får du i dig den näring du behöver för alla dina träningspass? Den uteblivna mensen kan ha med att göra att du tränar för hårt och väger för lite - det rubbar hormonbalansen. Men eftersom jag inte vet så mycket om dig är det svårt för mig att svara på frågan. Mitt råd blir istället att söka upp en läkare som kan hjälpa dig och göra en undersökning! Lycka till och tack för alla dina frågor! Hoppas att du är nöjd med svaren :-) Kram
 
Hej! Detta är inte direkt en fråga utan mer en önskan om att i kanske skulle kunna beskriva övningarna du gör på dina träningspass! De flesta förstår jag, men så kommer det bäckenlyft eller höftlyft, etc. och då hänger jag inte med längre. Annars tycker jag att det är jättebra och inspirerande att läsa om dina styrkepass! Kom förresten på en fråga nu och det är om du har några tips till mig som skadat knät pga för intensiv löpträning (började bara köra på fast det var flera år sedan jag sprang sist, vilket resulterade i ett skadat knä)? Har du tips på hur jag kan komma igång igen utan att göra samma misstag igen? Någon form av upptrappning? :) kram!
 
Hej! Vad roligt att du gillar att läsa om mina styrkepass :-D Jag ska absolut bli bättre på att beskriva övningarna i programmen. Problemet för mig är att jag oftast tränar ensam och då har svårt att fota övningarna, men jag ska se till och få lite övningar fotade så att ni lättare kan se vad det är jag gör :-) 
 
Nu vet jag inte vilken typ av skada det är du har i knät, men om det är någon form av löparknä är det bra att förebygga med att stretcha utsidan av låret. Även massage (hård) är bra och att träna med en så kallad foamroller (övningstips på det kommer). Annars är alla benövningar med balansplatta bra för att stärka upp alla småmuskler runt omkring knät (och även i vristerna). 
 
Hej! Jag tycker din blogg är jätteinspirerande och jag äskar alla dina recept, toppeninlägg och så fina bilder. Jag har två frågor. Jag har läst dina bra inlägg om graviditetsträning:) Men jag undrar om det kan vara skadligt under första och andra trimestern att göra övningar där man snabbt ska ner på golvet? Jag dansar mycket och det ingår en hel del sånt. Och sen undrar jag om du kan tipsa om några bra bloggar som handlar om graviditet, hälsa, mat och träning? Typ som din blogg fast mer om graviditet... :) 

Kram och tack för all inspiration!
 
Hej! Vad roligt att höra att du gillar bloggen och alla mina recept! Kul att den fyller sitt sygte med att inspirera ;-D Under en graviditet kan du i regel köra på som vanligt fram till och med vecka 20. Så efter vecka 20 skulle jag inte rekommendera dig att göra övningar som innebär att du snabbt ska ner på golvet. Efter vecka 20 ska du också undvika övningar som snedbelastar bäckenet, plant ryggläge, övningar med tryck på bukhålan samt att träna i ytterlägen! Jag läser själv väldigt få bloggar för tillfället och den enda som handlar en aning om graviditet är Josefins blogg, kika in på den. Gravid tjej som också är personlig tränare och bloggar om hälsa, träning och mat!
 
Hej emma jag har några frågor. Hur hinner du med all matlagning och bakning. Du har ju ett ganska tight schema som jag förstått ;) jag har provat många av dina recept och följer din blogg regelbundet men jag hinner inte med träning och jobb och mat. Jag jobbar heltid och tränar 5-6 dagar i veckan men failar ofta med maten på grund av tidsbrist :/
 
Hej :-) Såhär är det - för att få ihop allt krävs det planering. Planeringen är A och O för att jag ska få ihop mina dagar och för att maten ska funka på alla tider. Igår <-- (klick) visste jag i förväg att jag hade mycket att göra hela måndagen och fixade därför iordning allt dagen innan. Det resulterade i att måndagen flöt på finfint och att jag inte behövde känna hunger en enda gång. Ett tips är att sätta sig ner och skriva en matlista för veckan - inkluderande både lunch, middag och mellanmål. Ta en dag till att laga matlådor och förbereda lite olika mellanmål på. Matlådorna kan för det mesta stå i kylen flera dagar vilket gör att du en söndag kan laga matlådor för en hel arbetsvecka! Visst blir det endel att göra på söndagen, men tänk på vad skön veckan blir, utan stress och planering - när du redan gör det på söndagen :-)
 
Hur kom du dit där du står idag, med PT utbildning och eget företag? Vilken gymnasielinje gick du och vad gjorde du efter gymnasiet? 
 
Oj, hur kom jag hit?! Under gymnasiet gick jag samhällsvetenskaplig linje med inriktning samhäll. Jag hade ingen aning om vad jag ville göra med livet och mådde inte speciellt bra under den här perioden. Under gymnasieåren led jag av en ätstörning och här <-- (klick) kan du läsa om hur den tiden var för mig. När jag tog studenten bestämde jag mig för att resa och gjorde under de två kommande åren två långresor - en till Australien, Nya Zeeland och Fiji och en resa till Hong Kong, Thailand, Malaysia och Bali. När jag kom hem därifrån hade jag "hittat mig själv" och visste att jag ville inrikta mig mot hälsa. Jag sökte in till Hälsa- och wellnessprogrammet på Karlstads universitet och kom in. Under åren där växte intresset för träning och allt vad det innebär och efter examen förra våren bestämde jag mig för att utbilda mig till personlig tränare. När jag sedan var färdig med PT-utbildningen sökte jag jobb på Sats, dock ändrade jag mig i sista sekund och bestämde mig för att satsa på eget företag istället. Jag har alltid haft en dröm om att driva något eget, men avvisat drömmarna då jag tänkt för mig själv att det inte är något som jag skulle klara av. Jag visste ju inget om att driva eget?! Men så började jag sätta mig in i det. Jag letade hjälp överallt och fick mycket stöd från familj och pojkvän - helt underbara! Det slutade med att jag fick upp mitt företag som idag har börjat rulla på. 

Brukar du tävla/köra lopp? Har du något tips på hur man laddar upp inför lopp? Jag ska nämligen köra halvvasan och vet inte riktigt vad jag borde äta veckan/dagarna innan och på själva tävlingsdagen. 
 
Jag har inte tävlat på många år och när jag tävlade var det i gymnastik. På den tiden laddade jag alltid upp med pizza dagen innan tävling (kolhydrater alltså) fast det inte var något som de rekommenderade till gymnaster. Iallafall inte våra ryska och ukrainska tränare. Inför ett lopp är mitt tips är att ladda upp med mycket bra och långsamma kolhydrater veckan innan (fokusera på att få i dig mycket och näringsrik mat - framförallt kolhydrater). Dagen innan laddar du med snabba kolhydater för att fylla på glykogendepåerna. Se också till att dricka ordentligt med vätska dagen innan. Till frukost på tävlingsdagen är det också viktigt att ladda upp med en bra frukost innehållande kolhydrater.

Vad är dina planer och drömmar i framtiden? 
 
De kommande åren vill jag jobba - jobba med mitt företag och utveckla mig själv som personlig tränare. Jag kommer aldrig bli fullärd och jag ser verkligen fram emot att hela tiden få lära mig nya saker och möta nya spännande människor. När min kille är färdig i skolan hoppas jag att vi kan åka jorden runt (det är vad vi planerar iallafall). Därefter får vi se vad som händer och om vi möjligtvis skulle vara redo för familj, hus och allt det där, många år kvar dock :-)

Jag känner mig väldigt stel i nacken, borde jag gå till massör/naprapat/något annat? 

 
Absolut! Att gå till en massör för att få massage och lösa upp lite stelhet är något jag varmt rekommenderar! Det kommer dina muskler må bra av :-)
 
Kan man byta ut jordnötssmör mot något i alla dina recept? :)
 
Jag äter jordnötssmör för att det är så jäkla gott samtidigt som det ger en bra mättandskänsla, nyttiga fetter och proteiner. Jag vet inte hur mina recept blir i smaken när man byter ut jordnötssmöret mot något annat, men jag tror att kokosolja/ kokossmör kanske skulle funka fint i flera recept istället för jordnötssmöret.
 
Hej! Jag är en tjej på 18 år som har väldigt svårt att gå ner i vikt, jag är lite överviktigt så behöver gå ner i vikt. I början gick det bra men nu efter en månad så står det bara still och jag äter nyttig och inte enorma mängder och tränar fem gånger i veckan. Vad ska jag göra både med kosten och träningen för att bli nöjd med min kropp och komma till ett normalt bmi? Gillar din blogg jätte mycket och läser den varje dag, fortsätt så som du gör :D
 
Hej! Det är en svår fråga för mig att svara på då jag inte vet så mycket om dig. Om du tränar mycket och äter för lite mat kan kroppen svara med att "spara på" energi genom en låg förbränning - därav ingen viktnedgång. Det skulle också kunna bero på att träningen inte längre är varierande. För att fortsätta att utvecklas måste man hela tiden hitta nya vägar och utmaningar i träningen. Tänk också på att vardagsmotionen är viktig för förbränningen - allt räknas! Vill du ha mer hjälp får du gärna ta kontakt med mig då jag erbjuder kost- och träningsupplägg över internet! Kul att höra att du gillar bloggen så mycket :D
 
Hur vet man att man inte blir övertränad?
 
Överträning innebär att kroppen inte får chans att återhämta sig efter hård träning under en längre tid. Om du ser till att vara noga med träningsplaneringen, lyssna på kroppen och ha vilodagar behöver du inte oroa dig för överträning. Om du däremot känner av symtom som ökad vilopuls, minskad prestationsförmåga, störd nattsömn, viktnedgång, förlust av motivation, skador, trötthet och blir sjuk ofta skulle jag rekommendera dig att söka hjälp då det kan gå illa och få konsekvenser om det fortätter en längre tid!
 
Hur ser en typisk dag ut för dig när det gäller måltider? Kan du förklara med ett slags matdagsschema med tider och vad måltiderna ofta innefattar?
 
Absolut! Eftersom jag har IBS är jag noga med att äta ofta och personer som umgås med mig tycker inte att jag gör så mycket annat än att äta. Hehe. Jag äter väldigt varierat och måltiderna kan bestå av lite vad som helst, men jag ska försöka beskriva en vanlig matdag!
 
Frukost - kan vara allt från gröt med topping, micromuffins, yoghurt med topping, smörgåsar med pålägg, kesokvarg med topping, smoothies och liknande. Mina frukostar ser ni ju ofta på vild här i bloggen!
Mellanmål (beroende på hur länge det går mellan frukost och lunch blir det 1 eller 2 mellanmål)- smoothies, hembakade proteinkakor, hembakade muffins, kesokvarg med nötter, fruktsallad, äggsmörgås, keso med chokladsås osv..
Lunch - oftast en blandning mellan fina kolhydrater, bra fett och protein. Lunchen äts oftast i låda som innehåller rester från dagen innan. Igår var det t.ex. quinoa och tonfiskgryta + en sallad.
Mellanmål (1 eller 2 mellanmål beroende på hur länge det går mellan lunch och middag) - samma som ovan.
Middag - är också väldigt olika. Ofta någon kolhydratskälla (rotfrukter i form av potatis, sötpotatis, palsternacka, morötter eller rödbetor, fullkornsris, råris, bovetepasta, quinoa och grönsaker), protein i form av fisk, kyckling, viltkött, nötkött, skaldjur eller vegetariskt alternativ som tofu eller halloumi. Fett i form av nötter, frön, avokado, oljor och mejeriprodukter. Det är väldigt varierande :-)
Kvällsmål - innan läggdags blir det ofta någon form av kvällsfluff, fruktsallad, kesokvarg eller liknande.
 
Jag har en massa frågor, jag hoppas du orkar svara på alla: 
Vad ska man göra om man känner att man är starkare i en sida av en muskel än den andra sidan? Jag känner att min högra sida orkar mer när jag gör axellyft åt sidan och latsdrag, det blir liksom fortare jobbigt i vänster sidan (främst axel tror jag)? Kan man stabilisera det på något sätt? 
 
Först och främst - tänk efter om det finns något i vardagen som kan ha gjort dig starkare i ena sidan och om du kan göra något åt det. Bär du kanske alltid väskan på en och samma axel som kan ha gjort den starkare? Punkt två - kör du maskiner eller fria vikter i gymmet? Om du kört mycket maskiner tidigare kan det ha gjort att ena sidan fått jobba lite extra och därmed blivit starkare. För att förebygga detta skulle jag rekommendera dig att köra övningarna med hantlar och andra fria vikter. 

Ofta när jag (och jag tror de flesta) kör mage så kör man plankan, situps och olika övningar med kroppsvikt, då klarar man ju ganska många reps (eller under lång tid) så det blir mer uthållighets träning då, jag skulle vilja ha tips på några magövningar där man tränar mer fokus på styrka! 
 
Här <-- (klick) hittar du ett jättebra triset för magen som gör en helt slut. Känns det för lätt? Lägg bara på mer tyng så blir det ännu jobbigare - perfekt!

Jag älskar att springa ute, men det är lite svårt såhär års när det är halt och blir mörkt tidigt. Jag tycker det är väldigt tråkigt med "gymkondition" dvs crosstrainer, löpband och cykel, har du några bra tips på vad man kan göra inomhus som är konditionsträning? Typ lite olika övningar som man kan göra i olika cirklar så att man får upp pulsen rejält? 
 
Cirkelträning är fantastiskt bra och det finns massa roliga övningar att göra för att få upp pulsen, här är några:
 
* Höga knän
* Burpees
* Knäböj med upphopp
* Step up
* Boxhopp
* Hoppande utfall
* Längdhopp på stället
* Kasta viktboll mot vägg och fånga i knäböj
* Hantelrodd i plankanställning
* Mountinclimber (kan också utvecklas med bosu)
* Armhävningar
* Fällkniven

Och sedan några snabba frågor för skojs skull: 
Favoritlivsmedel? Rå kakao (såklart! hehe)
Favoriträtt? Svarade på denna i en annan fråga, svårt - men jag älskar verkligen kokosris och basilikabakad kyckling <-- (klick) - enkelt, gott och lyxigt!
Favoritövning? Fuktionella utfall
Favoritmuskel? Sätesmuskulaturen
Favoritbok/film/tidning? Mia Thörnbloms böcker/ Twilight/ Vagabond resetidning
Vad ville du bli när du var liten? Veterinär (alla småflickor dröm?)
Hur tror du att ditt liv kommer att se ut om 10 år? Oj svårt! Hoppas att jag bor i hus, att jag är gift och har fått två barn med Per som jag älskar så :-) Också att jag har en hund och att jag försörjer mig på att jobba som PT på heltid i mitt företag!
Hur vill du att ditt liv ska ut om 10 år? Som i frågan ovan, jag kommer kämpa för det iallafall. Så länge jag har en familj, någonstans att bo och får göra det jag tycker är kul kommer jag må bra!
 
Återkommer med svar på resterande frågor!
 
Kram / Emma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0