Svar på läsarfrågor

Hejsan! Vet du om man kan skippa proteinpulvret i dessa <-- (klick) rawfoodbollarna? Därför jag har inte sånt proteinpulver hemma! Har bara proteinpulver med smak av vanilj :/ Förresten,är dom goda!? För dom ser jätteeegoda ut! Men smakar dom ganska sött? och ''chokladigt''? Som typ vanliga chokladbollar fast nyttigare såklart?:)) För alltid när jag bakar nyttigt så smakar det aldrig sådär jättegott hahaha!! För om dom är goda så tänkte jag baka dom imorgon efter skolan så behöver svar så snabbt som möjligt! Förresten,du har en SJUUUUKT grym blogg! Måste säga att jag är ett litet fan av den haha! Tack för att du lägger ut så mycket tips om träning och kost. Det har gett mig sjukt mycket motivation! YOU GO GIRL! xx
 
Dessa rawfoodbollar innehåller hampaprotein, som är malda hampafrö. Ett helt naturligt och proteinrikt superpulver som förutom protein ger massa vitaminer, mineraler och fett i form av omega 3 och 6. Självklart kan du byta ut hampaproteinet mot ett vanligt fabriksframställt proteinpulver om du vill det, eller t.ex. ersätta det med lite nötmjöl istället. Om bollarna smakar sött eller inte är svårt att svara på då det beror på hur mycket sött man är van att äta. Jag har vant mina smaklökar att inte äta så mycket söta saker och tycker därför att torkad frukt och hallon ger en lagom sötma. För mig behöver inte jättegott vara slisktigt sött. Jag har istället lärt mig att tycka om andra smaker och kryddar gärna med t.ex. kakao, carob, mesquite, kardemumma, kanel och liknande när jag bakar för att få fram goda smaker. Hoppas att du gillar bollarna iallafall!
 
Vart får man tag på kokosmjöl? :)
 
Jag köper kokosmjöl på Ica MAXI (Kung markatta eller Risanta) här i stan, men till och med mataffärerna hemma i lilla Torsby har börjat sälja det, så nu för tiden kan man hitta det i de flesta välsorterade matbutikerna. Annars finns det att beställa hem här <-- (klick)
 
Hej! jag undrar om du kan skriva ett inlägg med lite olika recept på något alternativ till godis/chips. försöker sluta äta detta men känner att något fredagsmys vill man ha.. skulle bli jätteglad!
 
Ja visst - massor! Kika i kategorin Snacks/efterrätter/godis så hittar du tips på nyttiga godsaker som du kan äta vilken dag som helst i veckan. Varför bara äta gott på helger?
 
Mina favoriter är
Hallon- och laktrisglass
Hallonglass och chokladfluff
Chokladbollsröra
Raw chokladkaka
Kokosmuffins
Hasselnötsbrownie
Pistaschbollar
 
Hej! Jag har en fråga angående hemmaträning och pilatesboll. Har du några tips på bra övningar med pilatesboll där man tränar bukmuskulaturen? Och kanske även andra övningar man kan göra hemma där man får bra träning för bukmuskulaturen? Din blogg är grym!
 
Hej! Vad roligt att höra att du gillar bloggen :D Alla övningar på pilatesbollen tränar den inre bukmuskulaturen (coren) och är därför funktionella och väldigt bra om du vill stärka upp din kropp inifrån. Här <-- (klick) hittar du massa övningar på pilatesbollen.
 
Kan du inte skriva ut alla övningar som går att göra på pilatesbollen? :) För mage och ben!
 
Det finns mängder med övningar att göra med bollen så skulle jag skriva ut alla här skulle det bli ett lååångt inlägg. Med som du ser i svaret ovan kan du klicka dig vidare dit du hittar en hel del övningar för framför allt mage att göra med bollen.
 
Hej Emma! Jag har en fråga till dig. Jag är en riktig sockerjunkie, men har alltid varit extremt känslig för socker. Vill gärna äta choklad och glass ibland, men mår så fruktansvärt illa. Så nu vill jag börja göra mitt eget godis, med hälsosammare ingredienser som jag mår bra av. Min fråga är vad för typ av matberedare/mixer jag behöver för att kunna göra nötbollar etc. Vad använder du? :)
 
För ett år sen köpte jag mig en rejäl maskin som numera är en stor assistent i mitt kök. Jag älskar den och förstår inte riktigt hur jag klarade mig innan? Hehe. Köpte mig då en Bosch MUM 84 <-- (klick) med massa tillbehör, bl.a. en mixer som fixar allt från nötbollar, nötsmör och smoothies. Eftersom jag aldrig haft en mixer tidigare vet jag inte vad som är bra heller, men jag är supernöjd med den jag har (fast det är ju inte bara en mixer - utan en köksassistent).
 
Någon annan som har ett bra tips på mixer?
 
Villen härlig bild <-- (klick) från fjället! Vart är den tagen någonstans? Kram Kristina
 
Den är tagen i somras när jag och min pojkvän gick Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta. Just där befann vi oss mellan Sälka- och Singistugorna (i närheten av Kebenekaise). Det var helt otroligt fint där uppe och en vandringsresa dit är något jag varmt rekommenderar!
 
Hej Emma! Vad har du för pulsklocka och vad kostade den? :)
 
Jag har en Polar FT4. Den kostar runt 800:- och du hittar den på polars hemsida här <-- (klick). En väldigt simpel och bra klocka att börja med. Jag rekommenderar den om du är nybörjade och vill ha en bra klocka att komma igång med!
 
Hej! Detta hör inte till detta recept men vilken sorts kokosolja använder du, märke? Ser jättesmarrigt ut förresten!
 
Jag använder mig utav lite olika, bland annat detta smakfria kokosfettet från Biofood <-- (klick), Kung Markattas och även Cocosa
 
Hej! Vill börja med att säga att jag har nyss hittat din blogg och börjat läsa den, hur fin blogg som helst verkligen! Gillar den starkt! Men har en fråga, jag har kollat runt på många olika "fitnessbloggar" och det verkar som om nästan alla äter jordnötssmör, och då undrar jag varför? Är det något speciellt det är bra för? Det är väll inte särskilt nyttigt? Kram :)
 
Hej Emma, vad är det för jordnötssmör du äter? är den hemmagjord, kan du isf lägga upp recept? Är jotdnötssmör onyttiggt? Jag tänker på att det inehåller så mycket fett. Tacksam för svar, gillar verkligen din blog! Kram
 
Jordnötssmör är - förutsatt att du väljer ett sockerfritt och ekologiskt - jättenyttigt! Det är fullt med nyttiga fetter, proteiner, vitaminer och mineraler. I det här <-- (klick) inlägget kan du läsa om jordnötssmör och dess fördelar. Eftersom det är gjort på nötter innehåller det mycket energi, så ät det med måtta! Men som med allt annat gäller det att hitta en balans och ett par matskedar om dagen fukar kanon!
 
Här <-- (klick) hittar ni recept på mitt hemgjorda jordnötssmör.
 
Fler svar på frågor kommer i ett annat inlägg - så håll ut ni som väntar på svar!
 
KRAM / Emma.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Tipsa gärna om hälsobloggar som du läser (förutom de i länklistan intill förstårs) :)

Svar: Läser nästan inga andra bloggar... hinner inte just nu :(
Emma Barremyr

2013-03-19 @ 19:01:09
URL: http://trytobehappy.blogg.se
Postat av: lisawho

Hitta till din blogg idag och är FAST! Åh så många bra och grymma recept! Läste nyss också att du äter glutenfritt vilket är gryyymt då jag försökt med det jag med (de här med bröd osv är så svårt).

Jag har nu några frågor:
- Carobpulver, kan man köpa det i vanlig matbutik? Vad är det bra till?Istället för kakao?
- Vad för kakao ska man använda sig utav? (har icas vanliga bara..)
- Kokosmjölk, är det den från asien-hyllan?
- Kokosmjöl, kan man göra själv? Vart köper man det annars?

Sorry om jag är lite seg men förstår inte vissa grejer hehe...
Tack för en grym blogg!

Svar: Tack för din kommentar, jag kommer svara på frågorna i ett inägg :)
Emma Barremyr

2013-03-19 @ 20:45:36
URL: http://lisawho.devote.se/
Postat av: Carolina

Hej! Din blogg ger mig så mycket inspiration ska du veta! En fråga, kan man dricka för mycket vatten och grönt te? Tränar hårt 6 dagar i veckan :)

Svar: Hej! Vad roligt att höra! Klart man kan dricka för mycket - man kan få i sig för mycket av allt, men så länge du mår bra och orkar prestera är det nog ingen fara :D
Emma Barremyr

2013-03-19 @ 20:51:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0