Det doftar paj!

Hej vänner ♥

Nu kommer ett litet middagstips här igen. Idag komponerade jag ihop ett eget pajrecept som blev fantastiskt bra. Helt i min smak! När jag bakar använder jag alltid dinkelmjöl eftersom det är mer proteinrikt och mättande än vetemjöl. Och med lite fullkornsmjöl får man den där goda fullkornssmaken som jag är så förälskad i :)

Emmas laxpaj 4 personer:

Pajskal:

75 g smör
50 g kesella
1 dl fullkornsdinkelmjöl
2 dl dinkelsikt

Blanda smör med mjöl till en grynig massa. Klicka i kesella och arbeta ihop till en deg som du trycker ut i en pajform. Låt stå i kylen 30 min. Ta ut pajskalet och nagga botten. Förgrädda 10 min på 225 grader.

Fyllning:

2 laxfiléer
5 stora champinjoner
En halv burk kräftstjärtar
Purjolök (valfri mängd)
3 ägg
1 dl grädde
2 dl mjölk
1 1/2 dl riven ost
1 tsk salt
Svartpeppar
Dill

Stek laxfiléerna och champinjonerna, salta och peppra. Hacka dem i mindre bitar och häll ut över pajskalet. strö över kräftstjärtar och purjolök. Blanda sedan ihop ägg, grädde, mjölk, ost, salt och peppar. Häll över pajen och strö lite dill över. Grädda i ugnen i ca 30 minuter i 225 grader!

Servera med en sallad. Smaklig måltid!


Trackback
RSS 2.0