Choklad har medicinska effekter

Hej vänner

Här kommer ytterligare ett inlägg om den fantastiska chokladen!

Som jag skrivit tidigare innehåller choklad och kakao en mängd antioxidanter som anses skydda oss mot bland annat hjärt och kärlsjukdomar. Förrutom dessa antioxidanter finns det även stora mängder medicinskt aktiva ämnen i choklad, bland annat theobromin och fenyletylamin. I jämförande studier med kodein (en vanlig hostmedicin) visar det sig att theobromin är cirka 30 procent mer effektivt. Mycker tyder dessutom på att ämnen i kakao har positiva effekter på hjärnan och tycks bromsa nedsättning av hjärnans funktioner hos äldre personer. Dessutom kan flavonoiderna som finns i kakaon hjälpa mot diarréer. Kakao är även rikt på aminosyran tryptofan vilket är utgångsmaterialet för kroppens produktion av serotonin. Serotonin är en signalsubstans som gör oss lugna, välmående och lyckliga och kanske är det en förklaring till att det är så lätt att falla för frestelsen som heter choklad? Jag känner mig iallafall en gång i månaden lite ledsen, nedstämd samt vääldigt godissugen och behöver extra tröst och brukar då bjuda mig själv på lite choklad för att må bättre och bli lite gladare. Hur är det med er andra tjejer? :)



Jag ger chokladen och dess fantastiska innehåll en hyllning och byter mer än gärna ut smågodiset som i stort sett bara är kemikalier och färgämnen mot den mörka, smakfulla chokladen! Hur gör ni? :)

Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Mamsen

Ja du vet ju vad jag känner för smågodis!!!! Det är bara så gott, men ack så onyttigt:p Men lite mörk choklad till kaffet är väldigt gott:) kram på dig!

2012-04-26 @ 19:31:05
Postat av: Amelie

Hej! Vad intressant det låter. Vilken studie har du hämtat det här ifrån? Vore kul att läsa :) Kram

2012-04-28 @ 10:26:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0