Det doftar nybakat

Gokväll mina vänner

Hur har eran helg varit?

Jag har haft en bra söndag. Plugget gick bra och jag och Viktoria var lika effektiva som vanligt. Under eftermiddagen blev det ett pass på Sats med Julia och Pelle, sedan en favorit till middag - mathavreotto och pestomarinerad kyckling. Nu under kvällen har jag bakat bröd och haft Emelie här på massage och en tekopp i soffan!

Baket idag blev en variant av mina dinkeltekakor. Idag hade jag dock i valnötter och det blev riktigt gott!





Blanda 5 dl fullkornsdinkelmjöl, 5 dl dinkelmjöl, 1 dl linfrön, 50 gram kornjäst, 1 tsk brödkryddor, 1tsk salt och 1 dl hackade valnötter i en bunke. Värm 5 dl vatten, 1 dl rapsolja och 2 msk sirap till fingervarmt och häll över mjölblandningen och blanda väl. Fyll på med mjöl tills degen blir smidig och låt den sedan jäsa under bakduk i 40 minuter. Rulla sedan och forma tekakor som du lägger på en plåt och låter jäsa ytterligare en halvtimme. Nagga och pensla med lite vatten innan du gräddar dem i ugnen 6-7 minuter på 225 grader (kanske längre om du har en dålig ugen, min är väldigt effektiv).

Nu ska jag ta och krypa ner i sängen och lyssna på lite ljudbok. Imorgon är det upp tidigt för plugg som gäller. Sov gott!

/ Emma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0