Pepparkaksbollar

Hej 
 
Pepparkaksbollar! Åååh!
 
 
Igår bakades det julgodis för fullt, ett nyttigt sådant också - som ikväll tillsammans med knäck, lussebullar och glögg kommer få agera fredagsmys hemma hos oss!
 
 
Ingredienser:
100 g dadlar
100 g fikon
1,25 dl cashewnötsmjöl
1,25 dl mandelmjöl
3 tsk pepparkakskrydda
2 krm vaniljpulver
75 g mörk choklad 85%
Hackad mandel
 
Lägg dadlar och fikon i en skål, häll på kokande vatten och låt stå i några timmar. Häll sedan bort vattnet och stavmixa till en puré. Blanda ihop med cashew- och mandelmjöl (du gör mjölena genom att mixa nötter och mandel till ett fint mjöl), pepparkakskrydda och vaniljpulver. Rulla till bollar. Smällt chokladen i ett vattenbad och rulla sedan bollarna i choklad och sedan hackad mandel. Lägg upp på ett fat och låt stå kallt!
 
 
Om det blir några kvar förvaras de bäst i frysen - plocka sedan upp och låt tina en stund innan de avnjuts!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tipsa om fler lite nyttigare julgodis!!

Svar: Får se vad jag hinner med, jag älskar vanligt julgodis och kommer baka det med - för det hör liksom julen till :) Men kommer jag på något mer kommer det självklart upp här på bloggen :)
Emma Barremyr

2012-12-14 @ 14:16:01
Postat av: Rebecca

Precis vad jag är sugen på just nu! Har precis varit och tränat däremot så måste få i mig något fort. Men ska göra så jag har till någon annan gång :)

Svar: Gör det, toppengoda! :)
Emma Barremyr

2012-12-14 @ 15:42:29
URL: http://denksam.wordpress.com
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Supermusmigt! Har själv gjort pepparkaksbollar, men utan choklad :)

Svar: Gott :)
Emma Barremyr

2012-12-14 @ 16:04:04
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Pelle

Tummen upp!:)

2012-12-14 @ 20:26:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0