Dinkellimpa med frukt och nötter

Hej vänner

Mitt i allt städstök här hemma drog jag igång en bakprojekt också. Dock var det bara att blanda ihop alla ingredienser och låta det stå i ugnen en timme. Enkelt och smidigt, precis som GI-limpan!

Den här gången stod dinkellimpa med frukt och nötter på listan över bröd som skall göras och jag kladdade, visslade ihop en deg och skjutsade in i ugnen. Jag har precis provsmakat och den fick mer än godkänt! Receptet hittade jag för ett tag sen på ica, men gjorde som vanligt om det lite :)







Ingredienser:
4 dl dinkelsikt
1 dl fullkornsdinkelmjöl
1 dl fullkornshavregryn
200 gram torkade aprikoser
2 dl blandade nötter (jag tog valnötter och hasselnötter)
1/2 dl linfrö
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl naturell yoghurt

Blanda alla torra ingredienser. Hacka aprikoserna och blanda i. Häll sist i yoghurten och blanda till en kladdig deg. Häll degen i en form och toppa med solroskärnor och pumpakärnor. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka en timme på 175 grader. Ät och njut!

/ Emma.

Kommentarer
Postat av: Viktoria

dom var verkligen supergoda ! :D

2012-01-26 @ 20:37:42
URL: http://sojung.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0