Hembakat tunnbröd

Hej igen   

Idag blev det brödbak för fulla muggar. Jag knådade ihop en GI-limpa som fick stå och jäsa i ugnen i en dryg timme. Under tiden bakade jag hemgjorda tunnbröd som vi nu har smaskat på till kvällsmat! Jag utgick från Leilas recept, men gjorde om det till mitt (bytte ut lite mjölsorter och tog bort lite socker). Kanske inte de vackraste tunnbröden världen har skådat, men väldigt charmiga och unika! Jag har gjort dem en gång för länge sen och hade nästan glömt bort hur gudomligt goda de var! Ett hett tips från mig just nu!





Ingredienser:
Steg 1:
1/4 påse torrjäst
50 gram smör
2 msk sirap
1 tsk krossad anis
1 tsk krossade fränkålsfrön
1 tsk salt
2,5 dl mjölk
3 dl dinkelsikt
3 dl fullkornsdinkelmjöl

Steg 2:
300 g nykokt varm potatis (ca 4 medelstora)
1,5 dl dinkelsikt
1,5 dl fullkornsdinkel

Smält smöret och häll över mjölk, sirap och kryddor. Blanda mjöl och jäst och häll på degspadet. Arbeta ihop en kladdig deg. Låt jäsa under bakduk i ungefär en timme. Pressa sedan den nykokta potatisen och knåda in den i degen och tillsätt så mycket av resten av mjölet du behöver tills den inte kladdar längre. Dela degen i små delar och kavla ut dem till små runda kakor. Stek bröden på medeltemperatur i en stekpanna någon minut på varje sida. Var försiktig med att steka för länge, då blir bröden hårda och knapriga! Servera tunnbröden med riktigt smör och en god ost!

/ Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0