I baktagen igen

Hej på er

Full rulle hela dagen idag och inte förrän nu har jag sjunkit ner i soffan med boken för att läsa och ta det lugnt resten av kvällen. Efter plugget drog jag och Pelle till gymmet och sen kom mamma och mormor på fika. Mys! Därefter drog jag igång ett ganska stort projekt i köket. Det blev mycket på en gång när jag samtidigt lagade dagens middag, stekte pannkakor till morgondagens matlåda, samt bakade bröd. Dagens middag bestod av pasta och kalkonbaconsås med champinjoner. Har ni inte testat kalkonbacon måste ni göra det, mycket fräschare, godare konsistens och inte så salt. Ett litet tips sådär!

Nu till det nybakta - dinkelbullar med morötter







Hade inget riktigt recept att gå efter utan imroviserade lite och det blev ganska bra!

Ingredienser:
5 dl vatten
25 gram torrjäst
1 msk olivolja
1 msk honung
2 rivna morötter
1/2 dl solroskärnor
1 tsk salt
4 dl fullkornsdinkelmjöl
Ca 8 dl dinkelsikt

Blanda solroskärnor, nästan allt mjöl, jäst, morötter och salt. Värm vatten, olivolja och honung till fingervarmt och rör ned i mjölblandningen. Knåda allt till en deg som får jäsa under bakduk i 30 minuter. Rulla dem sedan till bullar och låt jäsa ytterligare 30 minuter på plåten. Pensla med vatten och strö över solroskärnor. Grädda i ugnen på 225 grader i 12-15 minuter (OBS! Håll koll på bröden, alla spisar är olika). Låt dem sedan svalna på galler under en bakduk. Sen är det bara att mumsa i sig :)

Nu blir den en tekopp och en bok!

Kram / Emma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0