Citron- och kokosmuffins med hallonfyllning och kokosfrosting

Hej
 
Gårdagens bak blev en succé! Receptet på Citron- och kokosmuffinsen som jag bakade kommer från Fanny. Dock gjorde jag vissa justeringar i receptet så riktigt lika blev det inte. Jag som kokosälskre fulkomligt avgudade denna underbara lilla bakelse, det lär bli måånga sånna bak i mitt kök framöver.
 
 
 
Ingredienser (sex stora):
2,4 dl kokosmjöl
1,5 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 ägg
6 msk honung
2 tsk vaniljpulver
2,4 dl yoghurt
1/2 dl mjölk
3 msk kokosolja
Färska hallon och blåbär
Citronsaft
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke och alla blöta i en annan (vänta med bären). Blanda sedan ihop alla ingredienser och fördela smeten i sex muffinsformar (den blir ganska fast och smulig, men det gör inget). Grädda i ugnen i 15-20 minuter. Låt dem sedan svalna innan du skär av locket och fyller med mosade hallon, lägger tillbaka locket och toppar med kokosfrosting och färska blåbär och hallon.
 
Kokosfrostingen gör du genom att hälla bort vattnet från en kylskåpskall kokosmjölk (skaka inte innan). Blanda ihop kokosmoset med citronsalt och lite honung.
 
Detta måste ni testa! Eller så missnar något förbjudet gott :) Precis som Fanny skriver fukar det lika bra som en lyxig frukost som en riktigt god fika eller som kvällsgottis! Och den ska som allt annat ätas med gott samvete!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Food According to Elsa

Gud vad gott det låter! Men hur har du tid att laga all denna mat? Haha.

2012-07-28 @ 21:25:13
URL: http://foodaccordingtoelsa.blogg.se
Postat av: Food According to Elsa

Gud vad gott det låter. Men hur har du tid att laga all denna mat?! Haha.

Svar: Det var jättegott :D jag vet inte? Maten ska ju alltid lagas och det tar inte mer tid än annan mat. Baka är en slags terapi för mig som får mig att må väldigt bra! Älskar lugnet inom mig när jag får stå och pyssla i köket :)
Emma Barremyr

2012-07-28 @ 21:25:54
URL: http://foodaccordingtoelsa.blogg.se
Postat av: Bea

Vart köper man kokosmjölet, kokosoljan och fiberhusk ( eller vad de heter ) har letat men inte hittat :(

2012-07-29 @ 08:35:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0