Kokosnöten

Hej

Kokosnöten är ju faktiskt också en nöt, så jag tar upp även den och dess egenskaper bland nötinläggen! Gillar ni kokos? Jag fullkomligt älskar det som ni vet :)



Kokosnöten är en speciell nöt. För det första består den av 90 % mättat fett, vilket inget annat livsmedel kommer i närheten av. Dock är cirka 70 % av det mättade fettet av typen SCT och MCT vilket är korta respektive mellanlånga mättade fettsyror. Dessa skiljer sig från de "vanliga" mättade fetterna som kallas LCT och består av långa mättade fettsyror. De långa är de som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ två och lätt gör oss feta. De korta och mellanlånga är inte farliga för hjärtat och lagras inte ens som vanligt fett i kroppen. Det betyder att en del av kokosfettet förbränns direkt i levern och avgår som värme. För den som vill hålla vikten och välja ett hälsosammare alternativ till smör i bak och matlagning rekommenderar jag därför att välja kokosolja. Äter du dessutom kokos så innehåller innerskalet mycket antioxidanter.


Detta är ren ekologisk kokosolja som är helt fri från konserveringsmedel och tillsatser. Den är dessutom helt fri från smaker och passar därför utmärkt i matlagning eller bakning. Jag använder den flitigt i mitt kök då den är mer värmetålig än vad t.ex. olivolja eller rapsolja är. Ett tips är att testa den om ni inte gjort det! Den finns i hälsokostbutiker och kostar runt hundralappen!

Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Susanne

Hei Emma :)



Jeg er norsk så jeg håper at du forstår va jeg skriver :) Jeg elskar bloggen din, og kan sitte å bla meg igjennom den flera gangar :)



Jeg lurer på om du har noen tips til at studera helsocoaching, jag elskar sverige, och kunna tenkt meg at studera der?? Vet jo at du studerar til detta, er detta en utbildning du anbefalar?



fortsett bloggen som du gjør, elskar den :D



Mvh Susanne

2012-05-17 @ 19:44:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0