Tankar om alkohol

Hej

Uppdaterar lite sent idag då jag har haft annat för mig under dagen. Vi hade en jätterolig kväll igår där bland annat Linas nya elgrill invigdes. Kvällen avslutades med en timmes dans ute på krogen och det var verkligen roligt med en riktig tjejkväll! Idag har vi suttit hos Lina och ätit en lång frukost och sen när Ellen och Ida åkte till Torsby gick jag och Lina ut och gick i skogen en sväng. Underbart med frisk luft!



Idag mår jag sådär. Jag har kommit till ett stadie där jag insett att jag inte vill utsätta min kropp för den mängden alkohol det innebär med en utekväll igen. Jag kommer inte säja att jag ska bli nykterist, för ett glas vin då och då kommer jag fortsätta att dricka, men att bli full igen känner jag inte att jag har något behov av längre. Jag blir inte längre bara "vanligt bakis" efter en utekväll, utan jag mår psykiskt dåligt utan anledningen och får ett tryck över bröstet. Därför känner jag inte att det är värt att bli full och kommer hädan efter att gå ut nykter eller med endast ett glas rött i blodet. Det får räcka! Jag vill ta hand om mig själv och inte utsätta kroppen för den mängden gift alkoholen faktiskt innebär!  Jag kände att jag ville dela med mig av det här.. Någon som känner lika som mig?

Kram på er / Emma.

Kommentarer
Postat av: Ida

klok kvinna du är! själv har jag inte druckit på över fyra år å mår så bra "dagen efter". Ja en smutta bailys har det blivt ngn enstaka gång men inte mer. Sanningen är ju den att om alkohol kommit till sverige idag hade det inte tillåtits då det är ett gift för kroppen. Fler å fler börjar inse detta, välkommen in i klokheten;-) å det går alldeles utmärkt att gå ut nykter finns så många alkoholfria alternativ idag:-)

2012-05-13 @ 18:05:17
Postat av: victoria

jag känner faktiskt samma! dock tycker jag att det kan vara så gott med någon drink eller ett glas vin då och då, men jag vill absolut inte dricka några mängder.. och jag skulle egentligen gärna gå ut nykter :)



hoppas du hade en rolig kväll!! kram

2012-05-13 @ 19:24:25
URL: http://victoriaswellness.shapemeup.se
Postat av: Julia

Jag håller verkligen med dig! Jag dricker helst inte heller, mår ofta dåligt medan jag dricker, efter några glas då, och dagen efter. Det är inte värt det! Finns så mycket annat som är gott istället.

Men jag kan fundera över vad andra tycker om en .. många tycker säkert man är tråkig mm. Kan ibland känna mig tvungen att dricka när alla andra dricker eller helt enkelt inte följa med, vilket känns tråkigt .. känner du igen dig i detta eller funderat över det?

2012-05-13 @ 20:25:30
Postat av: Ida

Detta med att dricka för att man annars känner sig tråkig förstår jag verkligen. Tyvärr har jag erfarenhet av att vänner/människor slutat umgås bara för att man är nykter. men jag tänker att det säger mer om dem än om en själv. Å visst kan man länna sig lite utanför gemenskapen när man är nykter i ett sällskap som dricker då man ja inte är full å flamsig men å andra sida blir det inte roligare än vad man gör det till å med rätt vänner/sällskap spelar det inge roll:-)

2012-05-13 @ 22:22:16
Postat av: felicia

jag dricker knappt heller längre.. druckit "ordentligt" 3 ggr sedan i juli.. :P Går ofta ut nykter och tycker det är otroligt skönt faktiskt! Man är pigg och fräsch dagen efter och man får ut så mkt mer av dagen :)

2012-05-14 @ 09:02:01
URL: http://tkhl.wordpress.com
Postat av: Emma

Jag känner också igen mig i det där med att dricka för att inte vara tråkig! Men om vännerna slutar att umgås med en bara för att man inte vill dricka alkohol är det kanske inga riktiga vänner?! Bara för att man avstår från att dricka kan man ju fortfarande vara med och hitta på saker och gå ut och ha kul. Ida har rätt i att det blir ju så roligt som man gör det till! Precis som Felicia skriver också så är det himla skönt att vakna upp dagen efter och känna sig pigg och fräsch! Härligt att ni står på er tjejer :)

2012-05-14 @ 10:29:06
Postat av: Linnea

Jag slutade dricka sommaren efter studenten, eftersom jag insåg att jag bara mådde dåligt av det. Sen dess har jag bara druckit ett fåtal gånger, och de gånger jag har gjort det har jag oftast ångrat mig. Tyvärr är det inte särskilt accepterat att inte dricka, och jag får STÄNDIGT höra hur torr jag är som inte dricker. Och om jag ger efter och dricker en cider, så tjatat det genast om att jag måste dricka en till.



Av någon anledning har folk problem med att dricka om inte alla runt omkring också gör det, kanske för att de inte vill att någon ska minnas allt som hände dagen efter? ;) Men det är skönt att veta att det finns fler som mig därute :P

2012-05-14 @ 16:15:50
Postat av: Emma

Jag tycker ändå att du är stark som sa ifrån så tidigt Linnea! Vet inte varför folk har såna problem med det bara, det är ju helt upp till en själv om man ska dricka eller inte. Tänk vad många det är som faller för grupptrycket! Jag tycker att det är synd att inte fler säger ifrån. Man ska lyssna på sin kropp och ge den det den mår bra av, och min mår definitivt inte bra av alkohol, så jag vet att jag själv kommer vinna på att undvika alkohol i längden :) Tack för era kommentarer!

2012-05-14 @ 16:27:26
Postat av: Anonym

Känner igen mig i allt ni skriver. Särskilt det om att andra verkar få problem med att dricka om inte alla gör det och att folk tjatar på en att man "dricker för dåligt" om man inte är uppenbart berusad. Skulle gärna avstå alkoholen fler gånger än jag gör, men känner ständigt grupptrycket. Trodde kanske att det skulle minska när man blev lite äldre och mognare, men ännu har jag inte märkt någon skillnad (jag är 24 år) Hur talade ni om det för era vänner och hur möter ni deras reaktioner? Har ni några bra tips?

2012-05-15 @ 15:07:44
Postat av: Emma

Jag ser att det är många som känner igen sig i det här med att man dricker alkohol för att andra vill det och att andra ofta tjatar på en att man ska dricka mer. Varför tror ni att det är så? Jag har inte sagt till så många att jag inte kommer dricka så mycket mer, bara till mina närmaste vänner och de hade inte så jättemånga åsikter om det. Jag hoppas att jag blir accepterad för den jag är och att jag får hänga med på roligheter även om jag väljer att vara nykter. Är det riktiga vänner tror jag att de fortsätter att umgås med en, annars blir man ju inte accepterad för den man är och då kan man ju fundera på vad det är för vänner?! Som jag sagt förut så är det inget fel att man väljer att ta hand om sin kropp. Alkoholen är ett gift som skadar mer än gör nytta och mår man inte bra av det ska man absolut inte dricka det!

2012-05-15 @ 15:23:27
Postat av: Emelie

2005 var året för mig då jag insåg att alkohol är inget för mig. Om jag inte hade följt med mamma till psyket hade polisen hämtat mig. Jag mådde psykiskt dåligt pga att min mormor och ena moster är alkolister. Jag skrev ett självmordsbrev och bad till gud att jag verkligen skulle klara av ett självmord. Jag gjorde de inte. Anledningen till att jag står här stolt nykterist är mina syskon. Dom ger mig styrkan att leva och dom gav mig hopp här i livet! Nu har jag flyttat så nu bor jag med en sambo som också är nykterist 30mil bort. Då och då fäller jag tårar för att jag inte kan ge den kärlek jag vill ge mina syskon! Jag är evigt tacksam för att dom finns!! Kram

2012-05-15 @ 19:31:28
URL: http://inredningsdetaljer.blogg.se/
Postat av: Linnea

De allra flesta tycker ju att det är helt upp till en själv vad man vill eller inte vill stoppa i sig, speciellt när man förklarar varför man inte vill dricka.



Men jag tror inte att det går att komma ifrån att åtminstone 1 person varje utekväll kommer att kommentera vad man dricker. Och att dra hela historien varför om och om igen, ibland för främlingar, är inte alltid lockande. Så då får man helt enkelt stå ut med att folk tycker att man är torr och tråkig. Innerst inne vet man ju ändå att man gör vad som är rätt för en själv, och det är ju det viktigaste. Sen kan jag tycka att det är fruktansvärt tråkigt att det är så få som accepterar det.

2012-05-15 @ 21:29:03
Postat av: Elsa

Jag förstår verkligen era synpunkter på alkohol. Jag njuter av ett eller två glas vin till mat och jag kan dricka en del när jag går ut - men det blir typ var tredje-fjärde månad och då ångrar jag mig ofta dagen efter. Det krävs inte mycket för att jag ska bli illamående och helt slö en hel dag. Problemet för mig är ändå att jag känner mig så jävla gammal och torr och som om jag redan växt upp helt och hållet när jag tänker på att sluta dricka helt, som om man skulle förlora en bit av sin ungdom. Det är ju kanske ett korkat resonemang -och jag skulle aldrig få för mig att tjata om hur torr någon annan var som inte dricker- men ändå så tycker jag att det känns problematiskt att sluta dricka när man är 22. Det känns inte socialt accepterat överhuvudtaget, och även om man blir accepterad av sina vänner för sitt val så har jag dock svårt att tro att utekvällar blir så speciellt roliga om man är den enda som är nykter.

2012-05-15 @ 22:24:50
URL: http://elsa89.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag håller med er alla, men som ni säger så är det trakiskt att det är så oaccepterat att inte dricka! Men jag tror ända att vi kommer vinna på det i längden :)

2012-05-16 @ 17:06:30
Postat av: bjullmeister

klokt inlägg, emma! jag hade en helt nykter period nu i vintras och herregud, vad folk ska tycka och tänka om hur man själv väljer att leva. jag kan tycka att det är kul att ibland bli lite på pickalurren, men jag dricker så otroligt sällan att man undrar hur gammal jag är. det tråkiga med att välja bort alkohol till större delen är att människor har en tendens att trycka på just den punkten för tydligen så är man helt pantad i huvudet för att man inte väljer att dricka öl varje torsdag, fredag och lördag.

sjukt bra att du tog upp det, älskar din blogg i övrigt med alla recept! fortsätt såhär, du är grym och jätteduktig!

kram!

Svar: Vad roligt att du gillar bloggen Julia, det är jättekul med feedback då tanken med bloggen är att inspirera andra :) Det är många som känner igen sig i frågan om alkohol och det känns som om man kan diskutera ämnet i evigheter! Jag kan inte förstå att man är en sån "tråkmåns" bara för att man väljer att ta hand om sig själv, men jag antar att de inte förstår hur farligt det egentligen är. Sen reagerar ju alla olika och jag själv mår inte bra av det - då väljer jag att avstå - iallafall från att bli full, ett par öl eller några glas vin då och då känns helt okej tycker jag :) Men bra att du stod på dig iallafall, även om du fick ta massa skit för att du inte drack! Fortsätt med det och gör det som känns bäst för dig - det vinner du på i längden ;) Karm
Emma Barremyr

2012-07-16 @ 10:34:34
URL: http://bjullmeister.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0