Fröigt majsknäcke

Gokväll 
 
I eftermiddag har jag pluggat mest hela tiden. Och bakat. Såklart att jag har bakat. Och lagat middag också. Det är ju självklart. Vad blev det idag då? Jo en läsare, Sofie var så snäll och tipsade mig mig om ett gott glutenfritt knäckebröd för ett tag sen som jag bestämde mig för att göra. Och jag ångrar mig inte alls, för guuud så gott det var! Middagen då? Jo jag lagade lax i gräddstuvad spenat med vitlök + en mycket god linssallad till mig och papsen.
 
Men nu var det knäckebrödet jag skriva om. Jag hade tyvärr inte alla ingredienser hemma som man skulle ha, så jag ändrade lite i receptet, tog bort lite och lade till. Och det blev himla gott ändå!
 
 
Ingredienser:
2 dl majsmjöl
1 dl sesamfrö
1/2 dl chiafrön
1/2 dl solroskärnor
1/2 dl pumpakärnor
1 tsk salt
1/2 dl rapsolja
2,5 dl kokande vatten
 
Sätt ugnen på 150 grader. Blanda ihop alla torra ingredienser och häll sedan på kokande vatten och olja. Bred ut smeten på en plåt så tunt som det går och skär rutor för att det ska gå lättare att bryta isär när det är klart. Grädda i mitten av ugnen i 60 minuter. Ta ut och låt svalna.
 
 
Vet ni vad det smakade? Jo, popcorn. Haha! Så jäkla gott och krispigt! Hade avokado och några ostskivor på mina. Mums alltså!
 
Kommer ni prova?
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: vonskareng

men åh vad gottigt! har länge funderat över vad jag ska anv mitt majsbaserade mjöl till, eftersom att jag tkr att vanliga "majsfrallor" är döäckliga...

Svar: Du får testa dessa! Det blev jättegoda :D
Emma Barremyr

2012-10-09 @ 20:51:13
URL: http://www.vonskareng.blogg.se
Postat av: Frida

Haha det låter ju inte dumt med popcorn smak! Jag har inget majsmjöl, funkar det med typ dinkelmjöl mån tro?

2012-10-09 @ 21:58:14
Postat av: Mamsen

Ett litet tips när du ska bre ut smeten , lägg smeten mellan 2 bakplåtspapper och kavla ut! Himla smidigt:)

2012-10-09 @ 22:17:04
Postat av: Anonym

Låter supergott!
Är majsmjöl och maizena samma sak?

2012-10-09 @ 22:37:25
Postat av: Caroline

Otroligt goda knäckebröd! Testade ditt recept idag fast med linfrön istället för chia och ingen olja. Dock så fastnade dom i bakplåtspappret då jag lät de ligga kvar i ugnen på eftervärme för att bli så knapriga som möjligt!! (kanske för att jag skippa oljan^^)
Älskar din blogg och är helt fast i den sen jag börja läsa den för drygt en vecka sen :)

2013-03-06 @ 23:30:58
Postat av: Anonym

Otroligt goda knäckebröd! Testade ditt recept idag fast med linfrön istället för chia och ingen olja. Dock så fastnade dom i bakplåtspappret då jag lät de ligga kvar i ugnen på eftervärme för att bli så knapriga som möjligt!! (kanske för att jag skippa oljan^^)
Älskar din blogg och är helt fast i den sen jag börja läsa den för drygt en vecka sen :)

2013-03-06 @ 23:31:33
Postat av: Frida

Heeej Emmas! Asså gud vad du ger mig inspiration ! Alla recept är fantastiska och ska prova alla frukost kesokvarg denna vecka can't wait :) Har 2 frågor: kommer du på alla recept själva alltså frukost keso kvarg recepten?? Sååå kreativ! Åh sen jag har gjort något liknande knäckebröds recept, men Mina blir alltid mjuka etter en dag :/ har du tips på hur man ska bära sig åt så att dom håller sig Krispiga å hårda? :) Älskar din blogg! Kraam (:

2013-12-25 @ 10:09:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0