Kosten och mina tankar

Hej vänner 

 

Jag tänkte prata lite om kost eftersom det är något som diskuteras hett idag och som forskarna jobbar hårt med att klura ut. Att prata om kost är som att ge sig in i en djungel och det är inte alltid riktigt lätt att veta hur man ska förhålla sig till det som skrivs och sägs. Vi har en mängd olika dieter och olika sätt att gå ned i vikt att välja mellan. Men vilken kost är egentligen den optimala för att vara frisk och likaså förbli så? Eftersom jag gått en ”hälsolinje” var det ett ämne som mer än gärna togs upp ganska ofta. Vi var nog alla överens om att det är ”fel” kost tillsammans med flera andra faktorer som skapar vår enorma ohälsa idag. Mer än hälften av Sveriges befolkning är överviktig. Och med övervikt blir man genast en vandrande riskfaktor till diverse sjukdomar. Den absolut största dödsorsaken i Sverige idag är hjärt- och kärlsjukdomar. Boven i dramat tror jag heter socker. Många kanske tror att de äter bra mat, men blir i själva verket lurade. ”Sockerfria” produkter innehåller massa sötningsmedel som ger insulinpåslag precis som de sockrade produkterna. Men vart finns sockret som kroppen vill ta hand om? I längden kommer kroppen att sluta producera insulin och därmed blir det för hög sockerhalt i blodet när vi väl stoppar i oss sockret på riktigt. Detta skadar blodkärlen och hjärt-kärlsjukdom är ett faktum. Äter vi för mycket socker kommer inte bukspottkörteln hinna med att producera så mycket insulin som behövs och vi får återigen ett för högt blodsocker som skadar blodkärlen (diabetes typ 2).

 

Jag skulle vilja prata om vad som är bra mat för mig och vart jag står i frågan. Jag skulle vilja påstå att för att kunna må bra, vara sund och trivas med oss själva måste vi äta mat som gör oss mätta. Att gå runt att vara hungrig och ”gå på diet” för att gå ner i vikt kommer inte funka i längden. Vi människor är inte gjorda för att vara hungriga. Det gör oss irriterade, ledsna och nedstämda. Det är många som jojobantar idag och hoppar upp och ned i vikt just för att kroppen inte klarar längre perioder med svält. Vi behöver äta ofta och mat som mättar.

 

När vi blir hungriga beror det på att vårt blodsocker har sjunkit och kroppen sänder signaler till hjärnan att vi behöver fylla på med mer energi. När vi sedan äter något stiger blodsockret och vi kommer ganska snart känna en behaglig känsla av mättnad. Kort och gott.

 

Beroende på vad vi äter kommer blodsockret stiga olika fort. Man kan säga såhär, att det som höjer blodsockret fort kommer också att sänka det lika fort. Om vi istället äter något som höjer blodsockret långsamt kommer det att sjunka minst lika långsamt. Det är det sistnämnda som gör att vi känner oss mätta länge och inte går och småäter så mycket. För när kroppens blodsocker sjunker, det är då ”suget” kommer och vi kommer att känna oss irriterade och trötta.

 

För att få en lång mättnadskänsla och inte gå och småäta hela tiden behöver vi alltså äta så att vi håller blodsockret på en jämn nivå. Toppar och dalar i blodsockret gör oss bara mer hungriga och sugna. Proteiner och fett är näringsämnen som har en positiv inverkan på blodsockret och ger en långvarig mättnadskänsla. Likaså ”långsamma” kolhydrater. Långsamma kolhydrater är bland de bästa energikällorna. Energin av långsamma kolhydrater tilldelas kroppen under en längre period och därför kan vi känna oss mätta fram till nästa måltid och orkar med att prestera bättre samtidigt som känslor som irritation försvinner. Långsamma kolhydrater finns i fullkornsprodukter, frukt och grönsaker.

 

Snabba kolhydrater omvandlas till socker i kroppen, ger snabb energi och som sagt en snabbt stigande blodsockerkurva. Vitt bröd, vit pasta, ris, godis, chips, dricka, halvfabrikat mm är exempel på mat som får blodsockret att stiga i höjden. Snabba kolhydrater kan vara bra för personer som tränar hårt, men för majoriteten av oss är det bättre att välja långsamma kolhydrater.

 

Vad jag vill få fram är att om vi planerar våra måltider och stoppar i oss sånt som håller blodsockret på en jämn nivå kommer vi må mycket bättre. Det är i alla fall så jag lever. Nu för tiden äter jag mycket mer fett och fettrika produkter än vad jag gjorde förut. Jag äter nästan alltid långsamma kolhydrater, mycket proteiner, frukt och grönsaker. Jag äter även sex gånger per dag. Frukost, lunch och middag och minst tre mellanmål. Jag är nästan aldrig hungrig och jag mår så bra!

 
Självklart ska man inte äta helt strikt och aldrig äta snabba kolhydrater, för det kan ju vara gott det med ibland. Efter hård träning är det t.ex. bra att fylla på med snabba kolhydrater för att förbättra återhämtningen. Jag tror inte att vi mår bra av förbud av olika slag och att kunna unna sig ibland är bara sunt och viktigt för vårt välmående! För mig är det jätteviktigt att jag får njuta av det jag känner mig sugen på i alla stunder. Det ska inte finnas några förbud! Men för att må bra och vara sund anser jag att vi måste ha någon slags bas att stå på och utgå ifrån. Livsstilen ska innehålla bra mat, en dos motion, kärlek och annat som får oss att må bra. Jag vill jobba för friskhet, glada och pigga människor som trivs i sina egna kroppar och vill leva länge!
 
 
Håller ni med mig om mina tankar, eller vad anser ni?
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Madde K

Håller med till hundra procent, hade tänkt att göra ett liknande inlägg nu i dagarna faktiskt som mer eller mindre skulle innehålla exakt samma text! :D Jag tror inte heller på extremdieter, strikta regler eller jojobantning. Jag tror precis som du på ett helhetsperspektiv där man äter balanserat. Gör man det så ger man sig själv utrymmer för den där lilla godisbiten ibland :-)

2012-10-15 @ 15:12:15
URL: http://maddeswellbeing.blogg.se
Postat av: Sofie

Jättebra skrivet, håller med dig :) Till något helt annat: När jag var och gymmade imorse och körde uppvärmning kom jag att tänka på en fråga som du kanske kan besvara nu när du nästan är PT. Vad ska man köra för uppvärmning innan man ska styrketräna? Jag har hört så många säga olika, en del säger att det är jätteviktigt att springa/crosstrainer för att få upp pulsen i ca 5-10 min och en del att man kan skippa det och istället köra rörlighetsträning, och en del skippa uppvärmning helt. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, att värma upp tror jag är viktigt men exakt vad ska man göra? Idag till exempel körde jag bröst/triceps/axlar, om jag springer som uppvärmning, då använder jag ju benen och de är ju inte de jag vill värma upp? Men samtidigt får jag ju upp pulsen. Är det viktigt när man ska köra styrka? Nu idag blev det iallafall 5 min crosstrainer och sedan några varv kroppsviktsstyrka (armhävningar, dips från bänk) för de muskler jag skulle göra innan själva passet, lite av varje alltså. Många frågor men de går alla in i samma, vore kul att höra vad du tycker om det här. Du kanske kan skriva ett inlägg (när pt kursen är klar, du har säkert mycket nu) för jag tror inte jag är ensam om att undra om detta :D

Ha det så bra nu här i Stockholm och på utbildningen. Kram!

Postat av: Gabbi

Väldigt bra och inspirerande skrivet! Jag håller fullkomligt med dig :)

2012-10-15 @ 18:20:23
URL: http://gubbsi.blogg.se
Postat av: Ida

skriv detta, särskilt den sista meningen i ditt CV å ingen arbetagivare kan tacka nej till dina tjänster:-) bra skrivet!

2012-10-15 @ 20:47:22
Postat av: Annah

Mkt bra! Det gäller att ha en bra grund att stå på som är hälsosam för då klarar man "utsvävningar" i kosten utan att hälsan förstörs! Det gäller att hitta en skön balans tyck jag mellan att kunna vara fri utan att behöva tänka så mkt på kosten och mellan att ändå hålla sig till bra vanor! :-)

Du är duktig på att skriva tjejen! :-)

2012-10-16 @ 07:25:08
URL: http://www.iannahshuvud.blogspot.se
Postat av: Ellinor

Som alltid ett klokt och tänkvärt inlägg. Med tanke på all den hets som just nu råder kring kost och "hälsa" är det jätteviktigt med en antites. I grund och botten handlar det om att lära sig att lyssna till sin egen kropp och dess signaler - det är vårt allra bästa och mest effektiva verktyg när det kommer till att hålla vikten och må bra. Att utsätta kropp (och knopp) för diverse dieter och förbud tror jag är ohållbart i längden - vår kropp behöver en varierad kost i varierad mängd. Det som fungerar för mig, kanske inte fungerar för någon annan och vi kan därför inte gå efter ett "universellt hälsorecept". Våga börja slappna av i dig själv och kroppen kommer att säga precis vad den vill ha och hur mycket!
Kram

2012-10-16 @ 09:01:33
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Elin

Just nu äter jag halstabletter pga halsont. Strepsil, och dom innehåller glukos och ngn mer sockerart. Ska jag byta till en annan variant som inte innehåller socker kanske?
Naturliga sötningsmedel är väl inte farligt? Alltså sukrin, stevia?

2012-10-16 @ 19:36:03
Postat av: Anna

Håller verkligen med dig Emma! Om allt! Våga äta fetare livsmedel och undvika socker och sötningsmedel!

2012-10-16 @ 20:48:13
Postat av: heysam

Jag håller verkligen med dig! Jag blir sjukt trött på allt vad dieter heter. Speciellt LCHF där man i princip förbjuder kolhydrater osv. Jag tror man behöver en bra mängd av allting. Fett, protein och kolhydrater. Jag tror inte kolhydrater är orsaken till övervikt som många numera verkar tro, utan jag tror det är socker precis som du. Jag tror sedan att en missuppfattning över portionsstorlekar också. De flesta jag känner äter t.ex ris som att det vore huvudmåltiden och proteinet (ex kyckling) och grönsakerna är bara i mindre mängd. Jag tror man i allmänhet måste minska portionsstorlekarna.

2012-11-10 @ 13:16:14
URL: http://heysam.se/
Postat av: Karin

Har bara ett ord att säga "instämmer" !!!!!!! Bra formulerat Emma. Jag jobbar med diabetespatienter och jag önskar denna kunskap nådde ut till alla innan de hamnade i denna ohälsosamma och farliga situation...

2014-02-23 @ 10:27:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0