Lite om konditionsträning

Är du sugen på att komma igång med konditionsträning?

 

Är du kanske redan igång men står still? Kanske har du kört fast och glömt att träningen behöver varieras för att vi ska utvecklas!

 

Så här är det. För att säkra en förbättrad syreupptagningsförmåga (kondition) rekommenderar man konditionsträning 3 gånger/ vecka. 3 gånger i veckan får tas med en nypa salt eftersom det alldeles beror på personens träningstillstånd. Nybörjare får såklart en förbättring på 2 gånger/ vecka, medan elitidrottare måste träna mer. Men om vi ser till motionärer över lag räcker det med 3 gånger per vecka. Man har sett att kurvan för ökningen av den maximala syreupptagningsförmågan verkar plana ut vid träning mer än 3 gånger/ vecka. Såklart ger fler träningspass något förbättrad syreupptagningsförmåga, men inte mycket i relation till den ökade träningsmängden.

 

Men att gå ut och springa/ gå stavgång eller liknande, samma runda, på samma tid tre gånger i veckan kommer inte att ge några resultat i längden. Kanske till en början, men inte efter en tid. För att du ska förbättras måste du hela tiden variera och ge kroppen nya utmaningar. Om du kör fast i samma runda kommer kroppen att anpassa sig till de påfrestningar den utsätts för och blir snart van och bekväm i det. Den slutar därmed att förbättra sig. Så det du måste göra är att variera intensiteten – vissa pass måste alltså vara jobbigare än andra. Satsa på att köra ett intervallpass (ska kännas ansträngande – mycket ansträngande), ett kortare pass med högre intensitet (ska kännas ansträngande), och ett längre pass med lite längre intensitet (ska kännas lätt ansträngande). Intensiteten, alltså hur jobbigt det känns är den viktigaste faktorn för om du förbättras eller inte. Det måste få kännas jobbigt. Om du springer din runda varje gång och känner att det gått lätt, ja då får jag gratulera! Du fixar det! Men vill du fortsätta att utvecklas måste du alltså börja variera och höja intensiteten i passen så att det blir jobbigt.

 

Det här är rekommendationer för motionärer. Alltså för de som tränar för att bibehålla eller förbättra hälsan. Jag pratar inget om elitträning eftersom träning i den mängden inte är hälsosamt. Elitträning ställer stora påfrestningar på kroppen och ofta drabbas elitidrottare av olika skador. Vår träning ska ligga på en hälsosam nivå. Right? Här tränar vi för att må bra, för att det är kul och för att vi ska hålla oss friska.

 

 

Hur gör ni? Konditionstränar ni?

 

Kram / Emma


Kommentarer
Postat av: Emelie

Men jag som är ovan kan väl börja med promenad för att sen utöka med joggning tex? Jag styrketränar 1 ggr/v och rider 1gång/v också.

Svar: Är du helt nybörjare är promenader också bra för att komma igång! Dock skulle jag ändå rekommendera dig att köra någon typ av intervallträning. Använd dig av en backe, trappa som du går upp för, för att höja pulsen i intervallstuk under promenaden. Du kan också variera promenaden med att springa vissa sträcker så att intensiteten ökar lite, det kommer garanterat ge en bättre effekt!
Emma Barremyr

2012-10-10 @ 17:34:24
URL: http://inredningsdetaljer.blogg.se
Postat av: Madde K

Du har så rätt, och jag måste verkligen komma igång med att träna hårdare pass för att förbättra min kondition, har stått och stampat i samma runda på samma tid, i två månader nu. Skärpning!

Svar: Det är bra, kämpa på! :)
Emma Barremyr

2012-10-10 @ 18:16:41
URL: http://maddeswellbeing.blogg.se
Postat av: Emma

Jag har sprungit i flera år nu och under det senaste året har jag inte märkt någon förbättring, antagligen för att jag sprungit liknande rundor varje gång, i samma tempo. Under den senaste månaden har jag börjat med 1 intervall eller backpass i veckan, 1 kortintervallpass + snabbhet och ett långpass (=långsamt). Bara på den senaste veckan har jag märkt förbättring även fast jag tagit bort några pass och börjat träna mindre. Du har verkligen helt rätt i att det gäller att träna rätt mer än att träna mycket! :)

Svar: Ja, tyvärr är det ju det som många gör fel! Det handlar precis om det som du säger - kvalitet framför kvantitet! Vad roligt att det går så mycket bättre i träningen för dig :) Fortsatt lycka till!
Emma Barremyr

2012-10-10 @ 18:27:45
Postat av: Tea

Jag tränar brasiliansk jiujitsu 2 pass/veckan och kickboxning 3 pass/veckan. Det är superbra, dels för att varje pass är olikt det förra men även eftersom den kombinationen jobbar igenom kroppen så ordentligt. Från KB får jag snabbhet, kondition, en fel uttålighet och självklart styrka och från BJJ:n får jag mycket uutålighet, "seniga" muskler i helahela kroppen och jag utsätts hela tiden för olika sorters påfrestningar som gör att jag utvecklas.Det är även ganska bra att kunna försvara sig.
Jag älskar det och rekomenderar det starkt!

2012-10-10 @ 22:38:18
Postat av: Tea

Jag tränar brasiliansk jiujitsu 2 pass/veckan och kickboxning 3 pass/veckan. Det är superbra, dels för att varje pass är olikt det förra men även eftersom den kombinationen jobbar igenom kroppen så ordentligt. Från KB får jag snabbhet, kondition, en fel uttålighet och självklart styrka och från BJJ:n får jag mycket uutålighet, "seniga" muskler i helahela kroppen och jag utsätts hela tiden för olika sorters påfrestningar som gör att jag utvecklas.Det är även ganska bra att kunna försvara sig.
Jag älskar det och rekomenderar det starkt!

Svar: Det låter grymt! Tack för tipsen :)
Emma Barremyr

2012-10-10 @ 22:38:37
Postat av: Vonskareng

Tyvärr inte längre!:/ hundpromenader endast! Men de är ju bra för kropp o knopp också ;)

Svar: Promenader är något av det bästa som finns, och som du säger bra för både kropp och knopp :)
Emma Barremyr

2012-10-11 @ 08:06:27
URL: http://vonskareng.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0