Äppelmos

Hej vänner 
 
Igår plockade jag och Pelle en hink äpplen från trädggården som vi sedan kokade en kastrull äppelmos på. Finns det något godare än riktigt hemlagat äppelmos? Detta var vårt första, alldeles egna äppelmos, och jag kan ju lova att vi inte gjort det för sista gången!
 
 
 
5 liter äpplen klyftades och kokades i 15 minuter. De kokade äpplena slevades upp i farmors "äppelmosgörare" och droppade ner i en ny kastrull. Det blev cirka 2 liter mos som vi sötade med 1/2 dl socker och kokade i ytterligare 10 minuter innan det hälldes upp i förvarningsburkar
 
 
Det här är äppelmos på farmors vis. Eftersom moset innehåller så lite socker samt inga konserveringsämnen håller det inte många dagar i kylen. Vi har därför fryst ned det i små portionsformar som plockas upp när vi blir sugna.
 
Har ni gjort eget äppelmos någon gång?
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Hej Emma! Jag har en fråga som inte riktigt hör till inlägget, men som jag inte visste var jag skulle ställa annars. Jag undrar om man kan ha något annat än rivet äpple/päron i dina proteinkakor och nyttiga muffins? Vad skulle det vara i så fall? Jag och precis som du IBS och för mig är äpple och päron big no-no. Fortsätt gärna lägga upp recept på nyttiga och enkla mellanmål, de hjälper mig massor i jakten på variation (äter med 1,5 tim mellanrum, det blir lätt samma saker). Tack för en bra blogg! Kram

Svar: Absolut! Roligt att du frågar :) Jag experimenterade fram ett nytt recept med blåbär och vanilj idag som jag lägger upp recept på inom kort! Mellanmålen är toppen när du har IBS, samt små portiner! Själv har jag slutat äta gluten och mår mycket bättre i magen sen dess! Ett litet tips ifall du inte prövat :) Kram
Emma Barremyr

2012-09-18 @ 08:49:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0