Hemgjord choklad - chocolate monkey bites

Hej vänner 
 
Jag har för första gången gjort egen choklad. Det var varken svårt eller tog lång tid. Tvärt om så var det väldigt enkelt och gick väldigt fort. Och så blev det också väldigt väldigt gott :D 
 
Ni alla känner väl till min stora passion för choklad? Ja, jag tänkte väl det :) Jag har länge tänkt testa att göra egen choklad, ända sedan jag fann detta underbara recept, på Chocolate monkey bitesKaties blogg. Det stod nästan först ut på listan när mitt kakaopluver äntligen anlände. Så idag tänkte jag tipsa om ett gott fredagsgodis som också är ganska nyttigt :D
 
 
 
Ingredienser:
0,6 dl kokosolja
0,6 dl kakao
3 tsk flytande honung
1/2 banan
2 tsk jordnötssmör
 
Smält kokosolja i vattenbad och blanda ihop med kakao och honung. Häll upp så att det täcker botten i knäckformar eller minimuffinsformar. Spara hälften till senare. Ställ sedan in i frysen i 10 minuter. Mosa under tiden bananen och blanda ihop med jordnötssmöret. Ta ut de chokladfyllda formarna och lägg i en liten klick banan- och jordnötsgojs i varje form. Fyll sedan upp formarna med chokladen som är kvar och ställ in i frysen en stund tills de stelat!
 
 
Mina blev väl inte riktigt lika snygga som Katies, men det blev definitivt goda :D
 
Ja detta är ett recept ni måste testa, så himla gott!
 
Kram / Emma

Kommentarer
Postat av: sara

hur många blev det typ? Ser riktigt gott ut! :D

Svar: Jag kommer inte riktigt ihåg, men kanske 15-20 st :)
Emma Barremyr

2012-09-07 @ 14:09:50
Postat av: Sanna

Vilken kul grej! Det låter som ett roligt pyssel :)

Svar: Ja visst, och ett perfekt kvällsmys sen ;) Smakar ju lite bättre när man gjort det själv också!
Emma Barremyr

2012-09-07 @ 16:21:09
URL: http://engnuttasocker.blogg.se
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Vilket bra tips! Egen choklad måste jag ju också testa!

Svar: Så himla gott ju! Och enkelt så jag undrar varför jag inte gjort det förut?! :P
Emma Barremyr

2012-09-07 @ 17:06:52
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Är de vanlig kakao?:)

Svar: Jag använde kakaopulver, men det funkar lika bra med vanlig kakao :)
Emma Barremyr

2012-09-08 @ 06:19:54
Postat av: Anonym

Kan man använda olja/smör istället? Har inte kolosolja hemma :(

Svar: Jag vet faktiskt inte om det funkar! Du får prova men jag kan inte lova att det blir bra. Själva kokosoljan ger ju en ganska så god smak :)
Emma Barremyr

2012-10-08 @ 21:09:37
Postat av: Louise

hur länge håller dom?? såg gudomliga ut, och täntke se om man gjorde de imorgon,håller de sig till jul då?

Svar: De håller sig i några dagar - i frysen står de sig jättelänge så ett tips är att frysa in dem :)
Emma Barremyr

2012-12-17 @ 21:49:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0