Proteinkakor med blåbär och vanilj

Hej vänner 
 
Mellanmål är otroligt viktigt för att hålla blodsockret på en jämn nivå under hela dagen, och då gäller det att välja rätt sorts mellanmål också. Dessa proteinkakor innehåller fina fetter från cashewnötter och kokosolja, kolhydrater från havre, proteiner från äggvita (och lite från nötterna) samt vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter från blåbär och banan (finns också i nötterna). Det är fina näringsämnen som påverkar blodsockret positivt och ger en långsam stigning och bra mättnadskänsla.
 
Vill ni ha receptet? Ja, det är klart ni vill... :)
 
 
Ingredienser:
3 dl cashewnötter
1 dl havregryn
1 mosad banan
2 dl frysta blåbär
2 tsk vaniljpulver
1 msk smält kokosolja
2 äggvitor
 
Sätt ugnen på 200 grader. Låt blåbären tina på en tallrik med hushållspapper som "suger upp" vätskan som blir när blåbären tinar. Mixa nötterna tillsammans med vaniljpulver till ett mjöl. Mosa bananen och blanda ihop med blåbär, nötmjölet, kokosolja och äggvitor. Klicka ut runda klickar på en bakplåtspappersklädd plåt och kör in i ugnen 10-15 minuter.
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Julia

GOTT! Detta ska jag testa snarast, ingredienser som oftast finns hemma oxå :) kanonbra!

2012-09-20 @ 15:59:35
Postat av: linn

var finns kokosolja att köpa? måste man köpa via nätet? tack :)

Svar: kokosolja finns att köpa på hälsokosten, men även i välsorterade matbutiker som t.ex ica maxi. Du kan också beställa på nätet om du typ googlar på kokosolja :)
Emma Barremyr

2012-09-20 @ 17:25:58
Postat av: Tea

Hej jag måste bara säga att jag verkligen älskar din blogg! Jag blir alltid så inspirerad när jag kikar in (flera gånger om dagen...) och när du skrev om din veckolånga vandring satt jag som klistrad och läste, önskade verkligen att det var jag.
Dina recept är alltid roliga och jag tycker det är fenomenalt att de alltid är så hälsosamma! Dock har jag två frågor;
1. Jag har fått för mig att du utbildar dig till PT, stämmer det? Isf hur lång är utbildningen, vilka krav ställs på egen träning ochvilka färkunskaper behövs? Jag är bara 14 men jag är väldigt imtresserad av träning och PT känns verkligen som någontung jag skulle vilja arbeta med i framtiden!
2. Finms det något vanligt alternativ till kokosolja? Mina föräldrar är rädda att jag ska bli fixerad vid min vikt och vill inte att jag ska hålla på med för mycket som är hälsoinspirerat, de förstår inte att träning och hälsa är det som hindrar mig från att gå över den nu tunna linjen till ätstörning.
Hur som helst säger jag tack på förhand om du svarar på mina frågor, både du och din blogg är gryma! Kram <3

2012-09-20 @ 22:30:13
Postat av: Anonym

Går kakorna bra att frysa? Om inte, hur länge klarar dom sig i kylskåp/rumstemp.?

Svar: Kakorna går utmärkt att frysa, jag har dem alltid i frysen och tar fram dag efter dag och har dem i en burk i väskan för att kunna plocka fram när jag blir hungrig eller sugen :)
Emma Barremyr

2012-09-20 @ 23:09:29
Postat av: Annah

Åh såååå goda dem ser ut!!! Måste testa!!! :)

2012-09-21 @ 16:18:41
URL: http://www.iannahshuvud.blogspot.se
Postat av: Lydia

Dessa måste jag absolut testa:)! Ser goda ut!

Svar: Kul att du tycker det! Testa på bara :)
Emma Barremyr

2012-09-24 @ 21:36:44
URL: http://lydiaapersson.devote.se
Postat av: Teresia

Ser mumsiga ut!
Går det att använda typ rapsolja istället?


Svar: Jag skulle nog satsa på smör istället för rapsolja :)
Emma Barremyr

2012-10-03 @ 12:31:41
Postat av: Frida

Hej! Åh va goda kakorna såg ut! Hur många blir ett lagom mellanmål? Finns allt man behöver i kakorna eller behöver man kompletera med keso eller kvarg eller nått?

Svar: Det beror alldeles på ur mycket du har ätit övre delen av dagen, om du ska träna, eller äta något snart igen. Lyssna på din kropp - är den fortfarande hungrig är det ett sätt att tala om att den behöver mer energi och då kan du behöva ta två!
Emma Barremyr

2012-10-08 @ 21:53:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0