Röd laxlasagne toppad med räkor, fetaost och färsk basilika

Hej fina vänner 
 
Nu har gått en hel vecka sedan jag skrev "live" sist och jag hoppas att ni har gillat de tidsinställda inläggen! Jag och mamma kom hem i eftermiddags så jag har precis hunnit landa här hemma. Jag lovar att jag ska svara på alla kommentarer så fort jag hinner. Resan har varit underbar, men det är skönt att vara hemma. Nu ska jag tvätta och packa om i helgen och sedan bege mig mot Stockholm för utbildningens andra del, träningsinstruktör som börjar på i veckan som kommer. I helgen har jag pojkvännen här hemma och vi ska passa på att mysa och ta vara på tiden tillsammans då vi inte ses så mycket för tillfället!
 
Idag fick jag äntligen laga en maträtt som jag länge velat göra. När jag först fick se det tyckte jag att det såg så himla gott ut och jag har riktigt gått och längtat efter att få laga denna underbara laxlasagne med rötbetor, färsk basilika och fetaost. Receptet kommer från Fannys fina blogg. Ni måste testa!
 
Fredagsmiddag
 
 
 
Ingedienser (4 personer):
Lasagneplattor (se nedan för recept)
500 gram laxfilé
6 medelstora rödbetor
1 kruka färsk basilika
1 rödlök
1 burk cremé fraiche 34%
2 dl keso
1 dl skalade räkor
Salt och peppar
Balsamvinäger
Fetaost
 
Lasagneplattor: elvispa 4 ägg fluffigt. Tillsätt sedan 140 gram phiadelphiaost och vispa till en jämn smet. Tillsätt sist 4 msk fiberhusk och häll ut på två plåtar. Smeta ut så tunt det går och kör in plåtarna i ugnen på 150 grader i cirka 10 minuter. Skär dem sedan på mitten så att du får 4 rektangulära lasagneplattor.
 
Koka rödbetorna halvklara i cirka 10 minuter. Hacka under tiden löken och skär laxen i små tärningar. Skala sedan rödbetorna under rinnande vatten och riv dem sedan fint i ett rivjärn. Fräs lök och lax tillsammans, klipp ner färsk basilika och krydda med balsamvinäger, salt och peppar. Häll sedan i de rivna rödbetorna, keso och cremé fraichen och låt puttra någon minut. Olja en ugnsform och lägg i en lasagneplatta. Varva sedan lax- och rödbetsröra med lasagneplattor och toppa sedan med smulad fetaost. Gratinera i ugnen i cirka 10 minuter på 200 grader. Ta ut och toppa med skalade räkor och färsk basilika.
 
 
 
Nu har vi dukat upp med massa choklad och nötter och har myskväll med massa tända ljus framför tv:n. Höstmörkret har allt sin charm och jag kan inte annat än älska att krypa upp i soffan med en filt och njuta av myskänslan som infinner sig!
 
Hoppas att ni har en fin och trevlig fredagskväll!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Detta måste jag testa, har mitt mejl förresten kommit fram? :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0