Roddövning

Hej vänner 
 
Det allra roligaste att köra på gymmet är ju helt klart ben, men eftersom jag springer så mycket nu blir det inte så mycket benträning (i styrkeform alltså) mer än ett pass i veckan. Utöver det brukar jag försöka få till två pass för rygg, axlar och biceps, ett pass för bröst, triceps och mage och tre löppass. Det är mycket träning som ni märker och ett himla pusslande för att få ihop det med ordentligt med återhämtning för alla muskelgrupper. Men det går och jag utvecklas hela tiden i både styrketräningen och löpningen!
 
Om jag nu ska bortse från benen så kommer ryggen näst på tur som favorit, och om vi ska prata favoritövningar är det alla slags roddövningar som ger mig den där härliga känslan i ryggen. Det går att variera på så många olika sätt och tränar hela ryggen (och även biceps). Roddövningar ger mig glada och jag kan aldrig träna mig mätt!
 
Övningen nedan ställer också stora krav på en stark bål för att vi inte ska tappa hållningen och den neutrala ryggen.
 
 
 
 
Startäge: luta dig bakåt till 90 grader i axelleden mellan kropp och armar. Släpp fram axlarna och dra isär skulderbladen (bild 1). Börja övningen med att dra bak axlarna och pressa ihop skulderbladen (bild 2 ). Dra sedan roddhantaget mot bröstet med armarna nära kroppen, nyp ihop ordentligt mellan skulderbladen och släpp långsamt tillbaka till startläget. Tänk på att hålla ryggen neutral genom hela övningen, håll kroppen still (rörelsen sker endast i axel- och armbågsled) och koppla på en stark core.
 
Lägg på en vikt och kör tills du inte orkar en enda till, då kör du en till och vilar sen.
 
Hejaheja!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: katja westh

Jag har hört att all mat osv som man värmer i micro förlorar sin näring. Stämmer det??

2013-04-24 @ 14:10:17
URL: http://www.kkaattjjaa.blogg.se
Postat av: Ulrica

Tack för en bra och inspirerande blogg, Grymt bra!

Svar: Tack själv för din kommentar, gör mig glad :)
Emma Barremyr

2013-04-24 @ 15:07:32
URL: http://sweetjackies.se
Postat av: E M M A N Y S T R Ö M

Fin blogg!

Svar: Tack :)
Emma Barremyr

2013-04-24 @ 17:56:41
URL: http://emmasblogg.blogg.se
Postat av: Louise

Hej Emma!
Har nu något tips på hur jag kan träna upp mina handleder? Ibland känner jag att de hindrar mig från att ta ut mig i vissa övningar.

Svar: Hej! Träna palmarflexion och dorsalfexion med belastning för att stärka upp :)
Emma Barremyr

2013-04-24 @ 19:50:50
URL: http://louisesvis.wordpress.com
Postat av: Tina

Ärligt! Jag blir helstressad av ditt liv. Jag måste sluta läsa här. Sorry!

Svar: Vad tråkigt att höra då bloggen är till för att inspirera! Men blir du stressad ska du självklart inte läsa! Tack för att du kikade in ändå!
Emma Barremyr

2013-04-24 @ 20:22:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0