Bovetelimpa

Hej vänner 
 
Annie bakar och lagar en himla massa gott - och bland alla hennes recept hittade jag detta underbara bröd, gjort på groddat bovete och solroskärnor (fast jag bytte ut dem till pumpakärnor), vatten, salt och basilika. Helt fantastiskt gott blev det och en hel hög med smörgåsar till lunch igår :D Hehe.
 
 
Ingredienser:
7 dl groddat bovete*
2,5 dl solroskärnor/ pumpakärnor
1/2 dl vatten
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 msk torkad basilika
 
*Groddat bovete gör du genom att lägga helt bovete i kallt vatten och ställer in i kylskåpet. Ta ut varje dag och skölj bovetet. Vips så har du groddat bovete (tar några dagar).
 
Sätt ugen på 175 grader. Släng bovete, salt, basilikaoch vatten i en matberedare och mixa till en deg. Tllsätt sedan frön och blanda runt (utan att mixa). Häll över degen i en bakplåtspappersklädd form och kör in i ugnen i 50-60 minuter.
 
 
 
 
Personligen så älskar jag bovetesmaken i bröd. Att det dessutom är sådär lite härligt segt och knaprigt som surdegsbröd gjorde det hela ännu bättre! Nötlimpan har fått en konkurrent :D
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Vad är det för bovete du köper är det vanligt i förpackning? Fattar inte det med groddningen kan du inte förklara lite mer? :)
Tack för en sjukt bra blogg!! :)

Svar: Jag köper helt bovete från saltå kvarn (http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/5200.htm). Groddningen fungerar så att du lägger bovete i kallt vatten och säller in i kylen- Ta ut och sköld det i en sil varje dag i några dagar och sedan har du groddat bovete. Det är inte svårt alls :-)
Emma Barremyr

2013-02-14 @ 12:47:09
Postat av: Anonym

Tack så mkt :)

2013-02-15 @ 16:54:23
Postat av: Linda

Tack :)
Precis vad jag sökte efter och det blev väldigt gott!
Jag hade fryst basilika och ska nog ha i ännu mer nästa gång.

Svar: Receptet är från liveitliveit :) Men jag älskar det också och har gjort det flera gånger - både med fryst och färsk basilika och mycket basilika är såå gott :D
Emma Barremyr

2013-05-11 @ 13:44:56
Postat av: Klara

Hur många dagar ungefär? Mitt bovete verkar stendött haha, har haft det blött i tre dagar nu och ser ingen skillnad. Jag har det i en djup bytta med vatten på, det blir ju ganska tätt längst ner i botten och istället väldigt mycket vatten på toppen..? :)

Svar: Sköljer du det flera gånger om dagen? Om det bara ligger händer det inget då det behövder "bli omrört" :) För mig tog det några dagar!
Emma Barremyr

2013-05-27 @ 08:54:03
Postat av: Klara

Jag sköljer det en gång om dagen, men jag misstänker att den uteblivna effekten kan ha att göra med att bovetet är kanske åtta år gammalt. Hittade det i skåpet och tyckte att det vore synd att slänga! Men det är relativt mjukt nu, kanske kan baka brödet ändå..?

Svar: Oj, det törs jag inte svara på. Smaka av och se vad det smakar. Smakar det okej borde det funka :)
Emma Barremyr

2013-05-28 @ 19:30:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0