Frågestund

Hej kära vänner 
 
Ni är många som frågar frågor och ni är flera som efterfrågat frågestund här på bloggen, så jag kör igång en frågestund så ni har något att göra medan jag är borta i Stockholm och roar mig! Ni kan fråga hela helgen så ska jag svara så gott jag kan när jag kommer hem igen. Kommer sedan göra ett samlat inlägg med alla frågor och svar i!
 
Låter det bra?
 
 
Har du frågor om mig, träning, kost eller annat? Fråga på så ska jag göra mitt bästa för att svara :D
 
Fråga Fråga Fråga !!!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: anonym

Hur äter man nyttig lunch då man måste äta skolmaten?
Hur undviker man skuldkänslor över ”dålig mat”?
Vad är dina bästa middagsrecept?
Vad är dina bästa övningar för alla kroppsdelar, alltså bästa benövningen, bästa magövningen osv?
Tankar angående kaloriräkning?
Hur hanterar man att vikten går upp och ner?
Bästa grötreceptet?
Vad tycker du om pauluns granola, Green choice jordnötssmör, finncrisp, polar extrem, lättfil och sötpotatis?
Bästa vegetariska proteinkällorna?
Tankar angående proteinpulver?
Bästa före och efter-träningsmat? Både för kondition och styrketräning.

Sedan har jag ett personligt problem då jag sen i December inte haft min mens som jag ska sedan i December, jag tränar 6 dagar i veckan och äter nyttigt så det borde inte ha med det att göra. Men hur vet man om man tränar för mycket och vad kan denna uteblivna mens annars bero på?

Kram älskar din blogg! <3

2013-02-08 @ 13:02:12
Postat av: Gabriella

Hej! Detta är inte direkt en fråga utan mer en önskan om att i kanske skulle kunna beskriva övningarna du gör på dina träningspass! De flesta förstår jag, men så kommer det bäckenlyft eller höftlyft, etc. och då hänger jag inte med längre. Annars tycker jag att det är jättebra och inspirerande att läsa om dina styrkepass!

Kom förresten på en fråga nu och det är om du har några tips till mig som skadat knät pga för intensiv löpträning (började bara köra på fast det var flera år sedan jag sprang sist, vilket resulterade i ett skadat knä)? Har du tips på hur jag kan komma igång igen utan att göra samma misstag igen? Någon form av upptrappning? :) kram!

2013-02-08 @ 13:54:35
Postat av: Cara

Hej! Jag tycker din blogg är jätteinspirerande och jag äskar alla dina recept, toppeninlägg och så fina bilder.

Jag har två frågor. Jag har läst dina bra inlägg om graviditetsträning:) Men jag undrar om det kan vara skadligt under första och andra trimestern att göra övningar där man snabbt ska ner på golvet? Jag dansar mycket och det ingår en hel del sånt.

Och sen undrar jag om du kan tipsa om några bra bloggar som handlar om graviditet, hälsa, mat och träning? Typ som din blogg fast mer om graviditet... :)

Kram och tack för all inspiration!

2013-02-08 @ 14:00:06
Postat av: Kate

Hej emma jag har några frågor. Hur hinner du med all matlagning och bakning. Du har ju ett ganska tight schema som jag förstått ;) jag har provat många av dina recept och följer din blogg regelbundet men jag hinner inte med träning och jobb och mat. Jag jobbar heltid och tränar 5-6 dagar i veckan men failar ofta med maten på grund av tidsbrist :/

2013-02-08 @ 14:51:15
URL: http://kateiemarzani.se
Postat av: Emma

Hur kom du dit där du står idag, med PT utbildning och eget företag? Vilken gymnasielinje gick du och vad gjorde du efter gymnasiet?
Brukar du tävla/köra lopp? Har du något tips på hur man laddar upp inför lopp? Jag ska nämligen köra halvvasan och vet inte riktigt vad jag borde äta veckan/dagarna innan och på själva tävlingsdagen.
Vad är dina planer och drömmar i framtiden?
Jag känner mig väldigt stel i nacken, borde jag gå till massör/naprapat/något annat?

Säg till om du behöver lite stockholmstips då jag bott här i hela mitt liv! KRAM!

2013-02-08 @ 15:55:25
Postat av: julia

kan man byta ut jordnötssmör mot något i alla dina recept? :)

2013-02-08 @ 16:45:50
URL: http://berglunndjulia.blogg.se
Postat av: Elin

Hej jag är en tjej på 18 år som har väldigt svårt att gå ner i vikt, jag är lite överviktigt så behöver gå ner i vikt. I början gick det bra men nu efter en månad så står det bara still och jag äter nyttig och inte enorma mängder och tränar fem gånger i veckan. Vad ska jag göra både med kosten och träningen för att bli nöjd med min kropp och komma till ett normalt bmi? Gillar din blogg jätte mycket och läser den varje dag, fortsätt så som du gör :D

2013-02-08 @ 19:25:27
Postat av: Din blogg är bra

Hur vet man att man inte blir övertränad?

:)

2013-02-08 @ 20:38:59
Postat av: Emma

Hur ser en typisk dag ut för dig när det gäller måltider? Kan du förklara med ett slags matdagsschema med tider och vad måltiderna ofta innefattar?

2013-02-08 @ 20:49:10
Postat av: Sofie

Jag har en massa frågor, jag hoppas du orkar svara på alla:
Vad ska man göra om man känner att man är starkare i en sida av en muskel än den andra sidan? Jag känner att min högra sida orkar mer när jag gör axellyft åt sidan och latsdrag, det blir liksom fortare jobbigt i vänster sidan (främst axel tror jag)? Kan man stabilisera det på något sätt?
Ofta när jag (och jag tror de flesta) kör mage så kör man plankan, situps och olika övningar med kroppsvikt, då klarar man ju ganska många reps (eller under lång tid) så det blir mer uthållighets träning då, jag skulle vilja ha tips på några magövningar där man tränar mer fokus på styrka!
Jag älskar att springa ute, men det är lite svårt såhär års när det är halt och blir mörkt tidigt. Jag tycker det är väldigt tråkigt med "gymkondition" dvs crosstrainer, löpband och cykel, har du några bra tips på vad man kan göra inomhus som är konditionsträning? Typ lite olika övningar som man kan göra i olika cirklar så att man får upp pulsen rejält?

Och sedan några snabba frågor för skojs skull:
Favoritlivsmedel? Favoriträtt? Favoritövning? Favoritmuskel? Favoritbok/film/tidning? Vad ville du bli när du var liten? Hur tror du att ditt liv kommer att se ut om 10 år? Hur vill du att ditt liv ska ut om 10 år?

Kramar och jag hoppas att du har det bra här i Stockholm :D

Postat av: Filippa

Hej Emma! Jag tycker att du har en fantastiskt bra blogg, många härliga recept och tips. Nu till min fråga.

Jag är en tjej på 163 cm och 56 kilo. Jag simmar tre gånger i veckan (1.5 h varje gång) och kör 1 helkropps styrkepass (1 h) samt 3 styrkepass (ca 1.5) i veckan där jag riktar in mig på en muskelgrupp.

Tyvärr går det inte att gå ner i vikt samtidigt som man bygger muskler och därför undrar jag: Vad skulle du rekommendera att jag har för KCAL intag per dag? Kram

2013-02-08 @ 22:26:48
Postat av: Frida

Hej! Kan du inte skriva om hur man på bästa sätt kombinerar styrketräning med konditionsträning? Jag kör tung styrka 3-4 gånger i veckan i syfte att bygga muskler och förstår att det är kontraprodruktivt att dessutom köra spinning 3 pass i veckan då jag har förstått att det försvårar muskeltillväxt. Stämmer det? Hur gör man då om man älskar båda träningsformerna? Ska man periodisera?
//Frida

2013-02-09 @ 15:50:53
Postat av: malin

Hur ser du på tränings tillskott i samband med gymträning? Är de meningslöst eller finns de ngt som kan vara bra?

2013-02-09 @ 16:07:17
Postat av: Anonym

Hej =)

först, super fin och bra blogg du har tjejen. Jag får så mycket inspiration från dig och klickar mig in flera gånger om dagen. Nu min fråga:

Jag är en tjej som älskar att träna. Älskar att träna spinning/löpning och även bodypump. Jag försöker att variera min träning och träna varannan dag, 4 dagar i veckan. Jag känner inte att jag behöver gå ned i vikt, men jag vill gärna blir mer "fitt" och vältränad liksom.

Hur rekommenderar du att jag ska träna och hur ska kosten se ut? Jag äter husmanskost, försöker hålla mig till fullkornsprodukter och unnar mig på helgerna, men äter då med måtta. Det händer ingenting och jag ser liksom likadan ut. Ska jag behöva hoppa all god mat och inte unna mig på helgen, eller behöver jag träna mer?

2013-02-09 @ 19:09:26
Postat av: Diana

1.Du svarade på en utav mina frågor lite längre ner och i svaret nämnde du att om kroppen är van vid att träna så har den en ökad förbränning även vid vila och min fråga nu är om det gäller all träning? Alltså om all träning ger en ökad förbränning vid vila? Nu syftar jag mest på dans(ragga, hiphop, jazz&show) men även andra träningsformer som inte är löpning, spinning eller styrketräning på gymmet. Dvs. gruppass träning på exempelvis friskis&svettis så som jympa puls/medel, boxningspass och m.m.
2. Denna fråga är relaterad till frågan ovan. Vad tycker du om dans som träningsform(ragga, hiphop, jazz&show även här eftersom det är det jag dansar). Är det bra konditionsträning och är de förbrännade? Samma med gruppass på friskis. Om man nu väljer ett boxningspass eller kanske dans fuego, förbättrar dessa konditionen och bränner de nånting?
Nu känner jag att de blev en massa konstiga frågor, men att jag väljer att ställa dessa frågor till dig är som sagt för att du verkar vara väldigt kunnig inom detta område och det du säger låter vettigt, samt att det går att lita på dina ord :)
Verkligen en jättebra blogg och tack för att du tar din tid till att inspirera oss läsare

2013-02-09 @ 21:23:04
Postat av: Diana

Förlåt men jag glömde att ställa denna fråga i kommentaren innan. Jag undrar om du skulle kunna föra kostdagbok ibland samt skriva om du har tränat eller utfört någon annan aktivitet(promenad eller liknande). Vet att du gjorde det förut och de var verkligen jättebra :)

2013-02-09 @ 21:26:21
Postat av: Elin

Hej Emma!
Jag är en sexton årig tjej som har lite frågor till dig. Jag tränar minst en timma (bodypump eller cirkelpass) sex dagar i veckan, äter inte pasta, ris, potatis, bröd osv och inte heller något godis/chips/kakor/läsk. Jag ändrade min livsstil nu efter nyår och jag tycker att det går riktigt bra. Men jag bara undrar, är det hälsosamt för mig att träna så mycket och inte äta allting? Jag mår allmänt bra och känner att jag blir starkare. Jag har aldrig varit tjock, utan har alltid haft en ganska spänstig kropp även om jag inte har tränat. Jag gör detta för att jag vill ha en snygg och muskulär kropp. Tänker jag rätt?
En fråga till, är havregryn/rågflingor verkligen så nyttigt? Det innehåller väl väldigt mycket kolhydrater? Jag älskar gröt i alla de former, men vågar inte riktigt äta det pga alla kolisar. Är det bättre att äta naturell yoghurt/fil till tex frukost?
En sista fråga, är frukt nyttigt? Jag tänker på allt fruktsocker nämligen. Jag älskar frukt och tycker det är ett jätte bra mellanmål, men jag brukar försöka välja bort det pga fruktsockret. Hur mycket kan man äta utan att bli tjock av det? Jag kanske äter 1 äpple, 1 päron och en apelsin om dagen. Du får gärna skriva ett utförligt svar angående detta med frukt, tror nämligen att fler än jag undrar detta.
Tack för en super bra blogg! Kram från mig

2013-02-09 @ 22:29:30
Postat av: Gabriella

Hej igen! Kom på några frågor till!
Jag skrev till dig för några månader sedan om just träning och hur man "tightar" till kroppen. Du tipsade om att kombinera styrka med kondition, börja med lite mer fri vikter, etc. Har du tips på bra med med detta som fokus? :)
Sen undrar jag också om du har tips på hur man blir av med godis- och chipssug? Tyvärr tycker jag om både godis och chips lite för mycket, samtidigt som jag vet att det inte är bra för min kropp. Är inte tjock på något vis, men mår inte bra av för mycket socker och fett.
Väldigt bra blogg, min favorit! Kram

2013-02-10 @ 11:12:27
Postat av: Lisa

Åh ja!! Först vill jag bara säga: tkr om din blogg mycket! Så glad och inspirerande med både mat och träning :)
För ca 5 månader sedan skadade jag min fot vilket resulterade i att jag inte har kunnat springa sedan dess. Jag har äntligen fått övningar från en sjukgymnast och hoppas kunna blir bra till iaf sommaren. Men: jag har alltid föredragit löpning som träningsform och när denna försvann så blev jag hemskt omotiverad och ja, fantasilös, så jag har tappat ALL min kondition... Dessutom har hösten varvats av förkylningar osv, så jag har knappt tränat de senaste månaderna. Min fråga till dig är: Bästa sättet att skonsamt börja konditionsträna igen? Alternativa träningsformer?

2013-02-10 @ 11:26:20
Postat av: jenny

vad tycker du om paulins musli?
kan man byta ut kokosmjöl, kokosmjölk osv. mot något annat?
är frukt nyttigt, dom säger ju att man ska äta 5 frukter om dagen men detär väl väldigt mycket fruktsocker i det?
jag tränar ca 4ggr i veckan och äter "gosaker" (=bullar, semlor, kakor mm.) typ 3ggr i veckan.är det för mycket? jag elitsatsar på orientering och just nu är jag inne i en viloperiod med är det för många ggr att äta onyttigt? min pappa säger att det är bra att äta fett också men är det för stora mängder?
jag äter en frukost, lunch mellis, middag, mellis, är det för mycket tycker du? (är 15 år)
kram!

2013-02-10 @ 13:08:01
Postat av: Fia

kan man göra egen kokosolja ?:)

2013-02-10 @ 13:20:36
Postat av: Louise Appelgren

Hej Emma,
Hur är det att äta jasminris eller basmatiris? Brukar du göra det? Själv väljer jag alltid fullkornsvarianter men tycker just att detta vita ris är så gott till kycklingben! Hur förhåller sig vitt ris till matvete/bulgur/pasta/potatis/nudlar? Vilket är det egentligen bästa valet att välja som kolhydratkälla? Vilket är det sämsta? Kramar, Louise

2013-02-10 @ 14:56:46
URL: http://www.louiseapple.blogg.se
Postat av: Molly

Hej Emma! Först måste jag bara säga att det var kärlek vid första ögonkastet med din blogg! Din blogg är bara bäst!

Men sen har jag en fråga också.
Jod et är så att skogen är i stort sett det bästa jag vet. På somrarna är jag i stort sett i skogen HELA tiden! Jag är på långa promenader, läser där, tränar, plockar bär och massor med annat mysigt!
Men kanske är en liten konstig fråga, men vet du nån mer sorts aktivitet man kan göra själv ute i skogen? Jag har googlat runt men hittar bara saker man kan göra med dagisgrupper osv. Och jag har börjat fått hjärnsläpp på vad mer jag kan göra, har blivit ganska långtråkigt att bara göra samma saker hela tiden.
Så om du vet nåt mer, är jag så otroligt tacksam för svar!

Ha det bra!
Kram!

2013-02-10 @ 15:57:32
Postat av: Annie

Hej!

Hur gör du för att undvika håll när du äter frukost och sedan tränar direkt efteråt? Just nu springer jag en runda på morgonen innan frukost. Jag vet att det är bättre att äta innan, men jag kan inte konditionsträna direkt efter att ha ätit och jag har inte tid att vänta.

Tack för en bra blogg :)

2013-02-10 @ 17:35:41
Postat av: Maria

Hej, läser din blogg ofta och blir alltid inspirerad av bilderna och recepten :). Måste säga att jag tycker att det var modigt gjort av dig att dela med dig av dina erfarenheter av ätstörning. Tyvärr så kände jag igen mig i mycket av det du skrev, ”fast i nyttighetstänkandet” har jag också varit. Jag måste fråga hur du klarade övergången till ett hälsosamt liv ”på riktigt”, om du förstår vad jag menar. För mig var det då det riktigt svåra började, även om jag nu äter och mår bra kan jag känna att jag ägnar för mycket tid åt maten, jag tänker fortfarande nästa alltid på när/ vad jag ska äta. Jag önskar att jag kunde vara mer spontan, äta det jag känner för och må bra. Vill gärna höra dina tankar om hur du lyckades.

Ha det bra och lycka till med företaget!

2013-02-10 @ 18:06:24
Postat av: Filippa

Hej igen! Kom på en till fråga :)

Jag tänkte börja köra cardio på morgonen dem dagarna jag har sovmorgon. Kan du berätta lite om högintensiv och lågintensiv cardio träning? Vilket passar vem bäst liksom, lite om hur lång tid det borde ta osv... Vet det är individuellt :) Har du något bra tips om HIIT? Dvs "upplägg". En sak till: Vad borde jag äta innan och efter cardio träning på morgonen? Jag är inte personen som kan träna på tom mage, måste ha något litet iaf. Dessutom tar det en stund för mig att åka till gymmet och ju längre tid det tar - ju mer hunger känner jag om magen är tom! ^^ Brukar annars äta gröt men känns som en tung måltid att äta innan och vore kanske bättre att äta efter passet? :)

2013-02-10 @ 18:11:10
Postat av: Alexandra

Hej! Jag tränar tre styrkepass i veckan och ett cardio kombinerat med magövningar på gym, utöver det går jag promenader och powerwalks. Jag äter alltid en stadig frukost, lunch och middag och alltid minst ett mellanmål och om jag är uppe länge så blir det ngt proteinrikt kvällsmål också. Jag äter mkt protein, tar proteinshakes + nån frukt om jag inte hinner äta inom 2h efter träning. Håller mig till fullkornsprodukter. Äter vanlig mat såsom kött fisk kyckling, potatis, bulgur fullkornspasta osv. Hyfsat mkt frukt o grönt. Unnar mig sötsaker och lite lyxigare onyttigare mat under helgerna. Detta funkar superbra för mig, jag mår verkligen bra. Men till min fråga och mitt problem; Jag har muskler och känner att jag blir starkare och får resultat, men jag går inte upp i vikt! Jag är 19 år, är 165 cm lång och väger 49-50 kg, är alltså underviktig. Jag fattar verkligen inte vf jag inte går upp trots att jag äter bra och mycket och styrketränar och faktiskt lägger på mig muskler?

2013-02-11 @ 09:11:16
Postat av: Gabriella

Hej igen igen! Nu kommer mina sista frågor:
Jag har IBS och har fått rådet att inte äta för mycket fullkorn då jag och min dietist kommit fram till att det antagligen inte är så bra för mig. Jag undrar nu hur "dåligt" vit pasta, vitt ris etc. är?
Hur vet man hur stora portioner som är lagom? Känner man efter bara? Äter många mål om dagen (pga. IBS) och känner att det ibland blir för mycket, men det gör jag först efteråt. Kan man "räkna ut" på något sätt?

Jättefin och bra blogg!! Kram

2013-02-11 @ 09:25:47
Postat av: Caroline Dahlén

Jag vill ha lite tips på snabba och bra mellanmål. Jag är jätte dåligt med mina mellanmål :P

2013-02-11 @ 09:43:15
URL: http://carolinedahlen.blogg.se
Postat av: Anna

Hej!
Tips på bra och lättare kvällssnacks mottages gärna. Gillar att tugga på något framför tv:n och just nu blir det oftast morötter eller gurka. Har hört att man inte ska äta en massa frukt på kvällen, stämmer det? (Äter inte gluten så inget sånt. Och äter keso/kvarg till frukost och eftermiddagsmellis, så helst inte det heller, haha).

2013-02-11 @ 10:41:48
Postat av: Sophia

Det här är en fråga som jag funderat länge på. Det sägs att vi tjejer ska få i oss ca 2000 kcal/dag.
Eftersom att jag tränar ca 5-6 pass/vecka måste jag få i mig mer, kanske ca 2500?

Till frågan: Om jag gör av med ca 500 kcal under ett pass, ska jag fortfarande äta 2500 kcal, eller ska jag äta kcal extra eftersom jag förbränt dem? Dvs. ska jag äta de kalorierna som jag förbränt. Jag har absolut inga mål att gå ner i vikt eller så, vill bara veta om jag äter för lite.

Hoppas du förstår frågan. Tack för en grym blogg!

2013-02-11 @ 11:48:41
Postat av: Marie

Hej! När du skriver om maten du tar med dig till jobbet verkar det vara en himla massa mellanmål. Förstår ju att du behöver det eftersom du tränar så mycket men undrar hur ofta du äter?

Sen efterlyser jag lite tips på hemmaträning också. Det svåraste med att träna hemma tycker jag är konditionsträning, då jag bor i lägenhet och inte vill störa grannen under. Har du tips på konditionsträning man kan göra hemma i vardagsrummet som inte "dunsar" så mycket?

Gillar din nya bloggdesign förresten :)

2013-02-11 @ 12:49:59
URL: http://elinmaries.wordpress.com
Postat av: Träningstjej

Hej Emma! Jag undrar om du då du hade ätstörningar fick problem med din mens? Och i sådant fall om du fick normal cykel efter att du blivit frisk igen?

Tack för en fin blogg!

2013-02-11 @ 14:20:25
Postat av: Moa

Hej vilken superinspirerande blogg! Tänkte bara fråga vad för jordnötsmöt du använder? 😊

2013-02-11 @ 14:57:54
Postat av: G

Vad tycker du om stevia? Hört olika åsikter om det. Om du inte gillar det, finns det något annat du använder? Kram

2013-02-11 @ 16:13:00
Postat av: Emma

Hej!
Jag har en fråga, när jag har ätit så står min mage ut, jag mår jättedåligt över detta står och kollar i spegeln och smalar in mig o så. En annan sak är att jag aldrig känner mig mätt och nöjd jag vill bara ha mer o mer o mer. Snälla hjälp mig!
Tack för en underbar blogg jag beundrar verkligen dig:)
Kram

2013-02-11 @ 21:45:28
Postat av: Louise

Hej Emma!
Jag känner att jag har bra hållning överallt förutom vänster axel/skulderblad. Jag är duktig på dra bak den högra sidan och hålla den kvar, men vänster är mycket svårare, den vill inte ligga kvar där. Har du några tips på övningar jag kan göra? :)

2013-02-16 @ 09:24:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0