Kycklingpaj med pesto, fetaost och soltorkade tomater

Hej vänner 
 
Ni var flera som frågade efter receptet på kycklingpajen igår, både på instagram och här på bloggen! Receptet hittade jag på bästa Sofies blogg, men gjorde såklart om den till en glutenfri variant, samt anpassade den till min IBSmage genom att plocka bort vitlöken. 
 
 
Ingredienser
 
Pajdeg:
1 dl havremjöl
2 dl sojamjöl
1 dl kvarg
4 msk kokosolja
1-2 msk vatten
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop mjöl med kvarg, olka och vatten och forma till en deg som du rycker ut i en pajform. Nagga botten och förgrädda skalet i 15 minuter. Gör under tiden fyllningen.
 
Fyllning:
600 g kycklingfilé
300 g hackad spenat (tinad)
1 gul lök
2 grovrivna morötter
140 g soltorkade tomater
100 g fetaost
Salt och peppar
 
Skär kycklingen i mindre bitar och stek den i smör. Hacka lök som sedan får fräsa med kycklingen ett tag. Lägg sedan i spenat och morötter och smaka av med salt och peppar. Ta ut skalet ur ugnen och lägg i fyllningen. Hacka soltorkade tomater och fetaost och lägg över fyllningen. Gör sedan äggstanningen.
 
Äggstanning:
1 dl pesto
3 ägg
2 dl mjölk
 
Hög värmen i ugnen till 200 grader. Blanda ihop alla ingredienser till äggstanningen och häll sedan över pajen. Grädda i mitten av ugnen i 40-45 minuter. Håll utkik så att ytan inte bränns (då kan du behöva lägga över lite folié).
 
Servera sedan pajen med en god färgglad sallad!
 
Smaklig måltid!
 
 
En perfekt fredagsmiddag!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Sara

Hej Emma! Det här ser ju fantastiskt gott ut! Vad kan man använda istället för sojamjöl och havremjöl? Tack på förhand :)

Svar: Ja, pajen var lyckad! :D Du kan använda vilket mjöl som helst - graham, råd, vete, dinkel, ja ta det du gillar :)
Emma Barremyr

2013-02-03 @ 12:37:12
Postat av: Linda

Mmm tack för ännu ett gott recept! Jag gjorde denna med lite modifikation igår kväll - så gott med pesto i stanningen! Det gör vi fler gånger!

Svar: Ja visst var det gott :D Det kommer jag också att ha flera gånger!
Emma Barremyr

2013-02-11 @ 07:22:20
URL: http://harligavardag.wordpress%2Ccom
Postat av: Louise

Mums!
Åt denna paj hemma nu i kväll, godkänd av både mig, mamma och pappa.
Älskar dina recept! :)

Svar: Vad roligt att ni gillade pajen. Och glad jag blir av att höra att du gillar mina recept :D
Emma Barremyr

2013-03-27 @ 20:10:36
Postat av: Sofia F

Hej Emma.

Finns det någon anledning till att du tex inte använder mandelmjöl och äkta smör i degen?

2014-07-03 @ 14:03:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0