Nyttiga minisemlor

Hej vänner 
 
Hade det varit så att jag kunde äta en vanlig semla hade jag gjort det idag. Semlor är nog ett av få bakverk som jag verkligen gillar, men eftersom jag inte äter gluten får jag hitta andra alternativ. Så varför inte göra en hälsosam variant som inte bara mättar utan också innehåller massa fina näringsämnen, bra fetter, trevliga kolhydrater och snygga proteiner?
 
Semlor som du lika gärna kan äta till frukost som till mellanmål. Sötade med kokosblomssocker och pimpade med florsocker gör dem också perfekta till den där eftermiddagsfikan när blodsockret och energin behöver lyftas för att klara den där sista timmen på jobbet/ i plugget!
 
Så vad säger ni, är ni sugna på recept? Receptet på själva "bulldegen" hittade jag inspiration till hos Sofie.
 
 
 
Ingredienser (4 bullar):
1/2 dl turkisk yogurt
1/2 dl kvarg
1 ägg
1 tsk bakpulver
2 krm vaniljpulver
1 krm kardemumma
2 msk kokosblomssocker (eller annan sötning)
3/4 dl mandelmjöl
1/4 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
 
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop turkisk yoghurt, kvarg, ägg, bakpulver, vaniljpulver, kokosblomssocker och kardemumma. Rör sedan i mjölerna och fiberhusk. Forma till fyra runda bullar som du lägger på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda dem i ugnen i 10-15 minuter. Ta ut och låt svalna.
 
Fyllning:
1/2 banan
3 msk mandelmjöl
2 dl keso
2 tsk kokosblomssocker
2 krm vaniljpulver
Florsocker till garnering
 
Mosa ihop 1/2 banan med 2-3 msk mandelmjöl till en mandelmassa. Stavmixa sedan ihop keso, kokosblomssocker och vaniljpulver tills du får "kesogrädde". Skär av toppen av brödet och gröp ur en liten bit av bullen (som du stoppar i munnen) och lägg sedan i en klick mandelmassa och en klick kesogrädde. Lägg på locken och pudra över lite florsocker.
 

Färdigt att ätas!!!
 
 
Dessa (två var) blev mitt och Pelles eftermiddagsmellis tillsammans med en tekopp vid matbordet. Mysigt med lite kvalitetstid såhär på eftermiddagen 
 
Äter ni semlor idag? :-)
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Gabbi

Eftersom jag jobbar på café och har sålt semlor i flera veckor så är jag inte så sugen på semlor, det är ingen favorit hos mig heller så jag hittar på nåt annat att lyxa till fettisdagen med :)

Svar: Haha, ja då förstår jag att du kanske inte är så sugen :D tur att det finns så mycket annat gott då :D
Emma Barremyr

2013-02-12 @ 18:02:11
URL: http://gubbsi.blogg.se
Postat av: Linda

Ohhhh Emma! Tack! Jag ÄLSKAR semlor! Dessa ska jag definitvt baka i helgen!!

Svar: Då ska du testa dessa. Visst de smakar inte precis som semlor, men de blev himla goda ändå :D och mättande!!! kokosblomssocker gör att det blir en kolaaktig smak som jag gillade skarpt :D
Emma Barremyr

2013-02-13 @ 21:15:27
URL: http://harligavardag.wordpress%2Ccom
Postat av: Bella

Hej Emma! Gillar din blogg skarpt, väldigt inspirerande och fräscha recept! Första blogg som jag tycker är värd att lägga tid på att läsa :)

En liten fråga, sett att du använder fiberhusk i några recept, vad är det och vart kan jag köpa det?

Hälsningar Bella


Svar: Hej Bella! Vad roligt att höra, tack fina du! Fiber husk är malda psylliumfrön och finns att köpa i vanliga matvarubutiker (i glutenfria hyllan) :D
Emma Barremyr

2013-02-14 @ 15:50:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0