Kokoschips

Hej snyggisar 
 
I veckan hade jag en kokosnöt som höll på att bli gammal liggandes hemma. Jag slog upp den med en hammare och bestämde mig för att göra egna kokoschips. I somras torkade vi ju massa frukt själva inför vandringen så varför inte torka egen kokos?
 
 
Nu blev det inte riktigt torkade kokoschips, utan mer rostade då ugnen stod på 100 grader. Vid torkning bör ugnen stå på 40-50 grader.
 
 
Iallafall. Vill du göra egna kokoschips?
 
Slå upp kokosnöten med hjälp av en hammare och ta bort skalet. Använd sedan en osthyvel eller en vass skalare för att få till fina strimlor. Lägg dem på en plåt och kör in dem i ugnen. Hur länge de ska vara inne beror alldeles på hur varm ugnen är. Jag har faktiskt ingen aning om hur länge mina var inne. Jag tog ut dem när de hade stelnat och fått lite färg. Kanske tog en timme. Har du ugnen på 40-50 grader tar det säkret några timmar innan de blir krispiga
 
 
Det här slår de köpta kokoschipsen i hästlängder!
 
Helt galet gott och kan användas till mycket. T.ex.
* Ät som snacks
* Ha på gröten/ yoghurten/ filen/ keso
* Strö över salladen
* Ha i fruktsallad
* Servera till efterrätt tillsammans med glass och smält choklad
* Strö över en macka med jördnötssmör
 
Billigt, enkelt, gott! Vad mer behövs liksom? :)
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Ditt bästa tips för att bli av med hetsätar tankar? Jag är så trött, ätstörningen försvinner inte. Jag bestämmer mig alltid om på nytt att jag ska bli nyttig, äta bra och varken spy eller svälta mig själv, men så händer det bara .. Jag blir hungrig, sugen så att det brinner och bara äter vad som helst.

Kan man gå ner i vikt av att äta mat och träna?! Det finns ingen balans enligt mig. Det känns som att man måste svälta sig själv.

Förlåt att jag skriver. Men du är smal och äter. Jag är bara lite avundsjuk ..

Svar: Linnea! Kan du ge mig din mail i en annan kommentar? (ingen annan ser den). Jag valde att skriva ett personligt privat mail till dig, men det kan inte levereras pga. att mailen inte finns. Annars, maila mig till [email protected] :)
Emma Barremyr

2013-01-12 @ 22:25:44
Postat av: Ellen M

Vart köper man vanliga kokoschips? Kram

Svar: Jag köper de här http://www.ravarubutiken.se/notter-fron/kokos-strimlad-180-g.php, eller så gör jag egna :)
Emma Barremyr

2013-03-20 @ 06:22:43
URL: http://www.etastic.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0