Om att välja rätt kolhydrater

Hej 
 
Hälsomånaden innebär att vi ska införa vanor som ska hålla i längden och jag skulle vilja ta upp ämnet kolhydrater. Kolhydraterna är omdabatterade - ska vi äta dem eller inte? Jag tillhör gruppen som anser att vi ska äta dem, men i rätt form. Alla är vi såklart olika, men kolhydrater är kroppens främsta energikälla och utan dem orkar vi inte prestera lika bra. Hjärnan behöver glukos för koncentrationsförmågan och musklerna för att orka träna, framför allt vid olika konditionsidrotter.
 
Så var det, det här med att välja rätt kolhydrater då. De flesta av er är nog medvetna om vad både långsamma och snabba kolhydrater är för något och att vi bör välja kolhydrater av det långsamma slaget.
 

Långsamma kolhydrater påverkar blodsockret positivt och gör att det stiger långsamt och hålls mer stabilt än vad snabba gör. De långsamma kolhydraterna mättar också bättre, ger mer fibrer och ett bättre välmående. För att få i dig långsamma kolhydrater bör du välja:

  • Fullkornsprodukter
  • Grovt fullkornsbröd med hela korn och frön
  • Havregryn
  • Rågflingor
  • Råris/ fullkornsris
  • Quinoa
  • Bulgur
  • Osötad müsli
  • Nötter och frön
  • Potatis
  • Bönor
  • Linser
  • Frukt

Snabba kolhydrater påverkar blodsockret negativt och gör att det stiger fort. Lika fort som det stiger sjunker det igen och blodsockret kommer gå upp och ner som en berg-och-dalbana. Detta framkallar känslor som irritation, koncentrationssvårigheter, hunger och sockersug. För att undvika snabba kolhydrater bör du därför välja bort:

  • Potatismos
  • Pommes frites
  • Chips
  • Läsk
  • Godis
  • Kakor
  • Vitt börd
  • Vitt ris
  • Vit pasta
  • Couscous
  • Kakor
  • Socker
Listan på snabba kolhydrater kan göras ännu längre, men jag tror att de flesta är medvetna om vad som är bra och vad som är dåligt! Ta för vanan att alltid välja de långsamma kolhydraterna istället för de snabba. Var medveten om dina val och ät fullkornsbröd istället för vitt bröd, fullkornspasta istället för vit pasta, müsli istället för flingor osv...
 
 
Jag väljer för det mesta långsamma kolhydrater, men vissa gånger även snabba. Jag anser att så länge jag äter bra 6 av 7 dagar får det plats för lite sämre mat då och då, alltså en godispåse eller liknande. Jag vet dock att jag mår 1000 gånger bättre när jag äter långsamma kolhydrater och väljer det därför oftast! Jag blir piggare, orkar mer och håller mig mätt längre!
 
Hur gör ni?
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Himla bra sammanställning. Tur att man gillar så mycket i den positiva listan :)

Svar: Tack :) Ellerhur, det är samma här! hihi
Emma Barremyr

2013-01-04 @ 18:51:14
URL: http://engnuttasocker.blogg.se
Postat av: Caroline

Finns det möjlighet att få hjälp av dig med kost och träningsupplägg? :)

Svar: Mailar dig angående det :)
Emma Barremyr

2013-01-04 @ 20:04:10
URL: http://styrkaochhalsa.blogg.se
Postat av: Elin

Hej! Super bra blogg! Jag har en fråga: hur ofta unar du dig? Har du en ätardag i veckan/månaden? Jag tränar väldigt mycket, äter rätt i veckorna och så men jag vill ha en dag då jag kan äta exakt vad jag vill ex en pizza och en påse godis. Om man har en sån dag ex på lördagar, påverkar de mycket då? Jag läste någonstans att man "chockar" kroppen och den tar inte åt sig lika mycket.
Tacksam för svar, kram

2013-01-05 @ 09:41:59
URL: http://workformydreambody.devote.se
Postat av: Linnéa

Jättebra inlägg!
Jag har blivit osäker av allt det där med att det är farligt med kolhydrater osv. Det finns en sak som till största del består av kolhydrater. Nämligen FRUKT! Så ett tag fegade jag på det. Men sedan bestämde jag mig för att kolhydrater inte är farligt. Inte ens snabba i lagom mängd.
Det är ju inte godis man blir tjock av. Det är FÖR mycket godis!
Kram.

Svar: Frukt är ju fantastiskt på många vis, även om de innehåller mycket kolisar! Och så gott :D Och du har så rätt i det du skriver - inget är ju så onyttigt att vi aldrig kan äta det och inget är så nyttigt att vi alltid kan äta det. Variationen och balansen är ju såå viktigt :D Kram
Emma Barremyr

2013-01-05 @ 17:53:24
URL: http://sockerfritt.blogg.se
Postat av: Caroline

Tycker man inte ska utesluta kolhydrater då man behöver äta mat från hela kostcirkeln.
Dock äter jag oftast långsamma men snabba är väldigt bra att äta efter ett träningspass då kroppen har lättare att ta upp energin från snabba. Går fortare ut i musklerna och man blir stark 😉

Svar: Håller helt och hållet med dig! Det du skriver stämmer till punkt och pricka :)
Emma Barremyr

2013-01-06 @ 14:32:57
URL: http://carro6.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0