Svar på läsarfrågor

Hej 
 
När jag visade er mitt kylskåp härom dagen fick jag flera kommentarer angående min åsikt om konsumtionen av mjölk och djurprodukter.
 
"Heey Emma! Undrar vad dina tankar ar kring djurprodukter? Jag ar vegan efter nagra ar av langsam overgang, och for min halsas (for att inte tala om djurens och miljons) skull sa kanner jag i nulaget att jag aldrig mer vill konsumera mjolk osv. Undrar eftersom jag litar fullt pa din kunskap osv, och gillar att hora asikter fran olika hall. Peace :)"
 
"Vi äter verkligen extremt mycket mjölkprodukter i Sverige. Det är mjölkprodukter i precis allt vi äter, ost, crème fraîche, smör, mjölk, keso... Är inte säker på att det är så nyttigt som alla tror, det går att få i sig kalcium och de vitaminer som finns i mjölken på annat sätt. Samma sak med kött, vi konsumerar alldeles för mycket kött här. Verkar som en vegetarisk/ vegansk måltid inte kan anses tillräcklig. Det "saknas" något. Suck..."
 
Såhär är det. Jag är mycket medveten om vad som är viktigt både för människors och djurs hälsa och även miljön. Vi försöker så gott det går att handla ekologiskt så länge ekonomin håller. Vi har båda varit studenter under en längre tid och att det är dyrare med ekologiska produkter, frukt och grönt vet ni nog. Men att handla närproducerad och ekologisk mat är något som jag värdesätter högt, både för mig själv, djurens och för miljöns skull. Så finns det tillgång till det försöker vi självklart att göra det.
 
Vad gäller djurprodukter får vi nötkött i olika former från mina svärföräldrars granngård (även mina föräldrar köper närproducerat gris- och nötkött där djuren fått gå ute i en fin natur och äta grönt gräs. När jag var liten hade vi till och med kor, grisar och höns som sprang runt på gården innan de slaktades och åts upp. Så naturligt det kan bli!). Tur som jag har är även min kille jägare och jagar älg en gång om året för att fylla på frysen (lyx!). Kycklingen som vi köper är alltid svensk och fisken är oftast odlad i norge, om inte fiskad i någon sjö i närheten (av min kille). När jag är hemma i Torsby köper jag dessutom ägg från en arbetskamrat som har egna höns som springer på gården! Vi äter sällan något annat köpt kött, mer än ekolokiskt kalkonbacon från Danmark då och då. 
 
Oftast (inte alltid) är mina luncher vegetariska. Jag äter mycket pannkakor/ plättar/ gröt/ smörgås/ sallad och liknande till lunch både för att det är gott, men även för att jag är medveten om vikten i vegetarisk mat.
 
På grund av min IBS mage skulle jag nog inte klara av en vegansk kost då den innehåller en hel del bönor/ linser mm som min mage är vädigt känslig mot. Jag äter det någon gång ibland för att det är himla gott, men i längden skulle det inte funka. Sen skulle jag heller inte vilja sluta äta kött eftersom jag tycker att det är så fruktansvärt gott, men att äta vegetarisk mat till middag då och då kan jag hålla med om att vi kan vi bättre på jag och min kille.
 
Vad gäller mjölkprodukter skulle jag inte vilja påstå att jag och min kille äter mängder av det. Visst kanske det är många som överkonsumerar mjölkprodukter, men enligt svenska näringsrekommendationer ligger rekommendationen på 5 dl mejeriprodukter om dagen. Fet grädde, fet cremé fraiché, ost, smör och liknande tror jag inte gynnar vår hälsa i längden då det innehåller en hel del mättat fett. Men samtidigt finns det massa andra bra näringsämnen och proteiner som är bra om man tränar mycket. Men att vi skulle få i oss mer än 5 dl om dagen tvekar jag på. Tyvärr så är ju jag laktosintollerant och ekologiska laktosfria mjölkprodukter är inte något som finns på marknaden än, inte här iallafall. Då och då byter jag ut mjölken/ grädden eller halloumin mot havregrädde, havre- eller mandelmjölk, kokosmjölk, tufu eller liknande. Det finns många goda alternativ och jag ser inget svart eller vitt. Jag vill ha en fin balans mellan allt. Överkunsumerar inget, varierar mycket och är medveten. Det tror jag är viktigt!
 
Vad tänker ni andra läsare om det här? Skulle vara intressant att höra fler åsikter!
 
Äter ni vegetarisk/ vegansk mat? Tycker ni att det är viktigt med ekologisk/ KRAV-märkta produkter?
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag är pescetarian (äter alltså fisk & skaldjur, ägg och mjölkprodukter men inte kött eller fågel) sedan många år tillbaka. Har länge funderat på att övergå till en vegansk kost men inte tagit steget eftersom jag, precis som du, har känslig mage och inte klarar av bönor, linser eller andra fiberrika svårsmälta grönsaker. Vågar inte vara utan ägg och fisk då jag inte kan smälta vegetabiliskt protein. Så himla tråkigt är det när man av etiska skäl vill leva på ett visst sätt, men inte kan på grund av hälsoskäl :( För mig är det superviktigt att äta så mycket ekologiskt/krav-märkt som möjligt, så i nuläget lägger jag fokus på det! Angående mjölkprodukter så tål jag inte riktigt det så jag brukar använda mandelmjölk i kaffet eller till gröten (mums) och havregrädde i maten.

Vad fantastiskt för er att ni har möjligheten att köpa så mycket närproducerat! Hoppas dagen blir fin!

Svar: Håller med dig om att det är tråkigt att ha känslig mage! Intressant kommentar, tack för den. Kul att höra :)
Emma Barremyr

2013-01-09 @ 14:01:17
Postat av: Camilla S

Jag äter helst ekologiskt då jag har råd, men är inte vegetarian. Ex.student och för närvarande arbetslös så det är inte hållbart att köpa enbart det "bästa" då. Jag anser dock inte att det är hållbart att vara vegetarian/vegan vare sig med tanke på hälsan eller miljön utan att det behöver finnas en balans. Om man forskar i ämnet djupare så tar faktiskt djur och natur skada och dör bort även av en vegansk livsstil - även om de inte ligger på tallriken. Och animaliska produkter är bra för oss, men då ska det vara ekologiskt/närproducerat och rent. Vilket tyvärr kostar skjortan...

Jag anser inte heller att mättat fett är skadligt i normala mängder. Min filosofi är att man inte behöver utesluta något så länge det är "rent" och inte fullproppad av socker. Kroppen mår bra av kött, mejeriprodukter, grönsaker, spannmål... Ja typ allt så länge man inte har allergier, sjukdomar eller symptom som tyder på nått annat :)

Svar: Tack för din kommentar, intressant läsning! Jag håller med dig på alla punkter :)
Emma Barremyr

2013-01-09 @ 14:34:30
URL: http://camillasvilja.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Jag är sedan över tio år tillbaka vegetarian men äter mjölkprodukter. Att jag valde vegetarisk kost beror först och främst på att jag aldrig har gillat kött så det var ett ganska enkelt och givet val. På senare år har dock andra aspekter också kommit att spela in. Att det är till fördel för både miljö och den egna kroppen ser jag bara som en extra fin bonus.

Utöver fil, yoghurt, keso och kvarg, vilket är mina basprodukter från mejeridisken, söker jag ofta andra alternativ, varför vet jag egentligen inte.

Självklart är allting också 100% ekologisk, eller i alla fall 90%. Så länge det finns ekologiska alternativ till ett överkomligt pris så tycker jag att det är ett självklart val.

Jag har egentligen inte lagt några djupare aspekter eller tankar bakom mina val utan gör det som jag tycker känns bäst för mig. Jag dömer ingen annan för hur de väljer att äta/leva och önskar därmed också att ingen skall döma mig för mina val.

Svar: Koka ord från dig! Bra skrivet :)
Emma Barremyr

2013-01-09 @ 15:55:00
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Lisa

Som många av ovanstående köper vi så mycket som möjligt eko, dvs det som finns tillgängligt i princip. Gör vissa undantag när ex svenska äpplen finns. Det bästa är ändå närproducerat OCH eko, blir så ärligt talat lycklig när det finns! Kanske låter töntigt haha.

Jag är inte vegetarian men försöket till stor del äta vegetariskt pga miljön men även hälsan. Då har jag å andra sidan inga problem som du har. Nu vet inte jag hur din sjukdom och laktos intolerans hänger ihop, men jag har fått lära mig att vissa laktointoleranta kan dricka/äta fullfeta produkter (så som mjölk grädde osv), därför att lätt-produkterna innehåller mindre av det enzym som bryter ned laktosen än de feta -> intolerans. Lättprodukterna kan också ha gett upphov till intoleransen. Nu vet jag inte om dem kan äta feta mjölkprodukter trots sin allergi kanske inte är så jättekänsliga, men tkr det är så himla intressanta. Trots att jag inte är allergisk väljer jag så ofta som möjligt fullfeta produkter för att slippa all den skit som ofta finns i de med mindre fetthalt.

Haha oj detta kanske blev hemskt rörigt...

Svar: Hej! Och tack för din kommentar! Att äta fullfeta produkter funkar tyvärr inte för mig. Vi har aldrig haft lättprodukter i min familj och själv kör jag inte med det heller. Jag väljer oftast de fetare (förutom mjölk och kvarg) före de lättare laktosprodukterna också och det funkar fint! Håller med dig om att de är bättre alternativ än lättprodukterna :)
Emma Barremyr

2013-01-09 @ 18:07:35
Postat av: Eva

Om man koper kott sa som du sager att du gor, och sa som dom flesta far algkott i Varmland, sa tycker jag det ar OK. Men mjolkprodukter kan jag inte halla med om, for jag anser att mjolk ar for bebisar, komjolk for kalvar, hastmjolk for fol, osv. Industrin (som har mer makt an de som ger ut rekommendationerna) vill saklart att folk koper deras produkter, sa de kommer naturligtvis saga att de ar halsosamma. Men om det hade handlar om naringsinnehall, sa hade vi kunnat valja t.ex. hyenamjolk som ar annumer rik pa naring an komjolk etc, men det hade inte varit lika latt. Mjolk ar en vatska som har ett naringsinnehall proportionellt till hur fort barnet i fraga behover vaxa - manniskor inte sa fort, kalvar sadar, hyenavalpar jattefort. Manga som tanker pa hur det skulle vara att ata vaxtbaserat sager att de aldrig skulle kunna sluta ata ost. Tycker inte det ar konstigt med tanke pa att barn behover vara "beroende" av mjolk for att overleva - det innehaller ett opiatliknande amne. Ost som da ar kondenserat ar typ.. Heroin ;P Jag tror aven att mycket handlar om convenience och vad folk gillar efter att ha blivit uppvaxta att gilla en specifik vara, och vet inte hur de ska byta ut den. Folk blir forvanade hur annorlunda min tofu blir nar jag lagar den, sager att dom aldrig far till den. Men ingen fods ju som ett proffs pa att steka en kottbit ratt, likasa tofu. Sedan sa finns det inte lika mycket lattillgangliga val for den som inte vill ha djurprodukter, sa folk sager att de kommer sakna det ena med det andra. Dock ar det ju sa att om ingen efterfragan finns sa lar inte industrin skapa nya produkter.

Vad galler ekologiskt markta varor sa gor inte det sa stor skillnad som man garna tror. Las garna boken Eating Animals av Jonathan Safran Foer! :) Den ar jattebra och informativ, men skrivet pa ett sadant satt att den ar grym att lasa.

Ang. priser, sa ar jag ganska saker pa att jag spenderar lika mycket pa mat som nagon annan, men det hade varit mindre om jag inte kopt dyrare produkter sa som hampa fron, chia, valnotter, kokosolja osv.

Kram

2013-01-09 @ 19:04:46
URL: http://psilomania.com
Postat av: Madde

Jag har de senaste månaderna blivit mer och mer intresserad av vegetarisk/vegansk mat. Inte för att jag skulle kunna utesluta kött helt och hållet, tycker precis som du att det är gott. Men av hälsoskäl och miljöskäl tror jag absolut att det är vettigt att dra ner på konsumtionen av animaliska produkter. Var lite osäker på hur min kille skulle ta detta, men han verkar positiv! Jag tror att man märker av vissa hälsoskillnader av att äta mindre kött faktiskt, jag själv blir "lättare", gladare, får bättre koncentration och glädje!

Mjölkprodukter försöker vi alltid köpa ekologiskt och/eller närproducerat. Kött har vi tyvärr inte råd med, men köper ALLTID svenskt.

2013-01-10 @ 20:34:56
URL: http://maddeswellbeing.blogg.se
Postat av: Sofia

Jag är vegetarian sedan knappt ett år tillbaka, på grund av dels den enkla anledningen att jag inte tyckte om speciellt många köttprodukter och dels på grund av etiska och miljöskäl. Miljöskälet är den starkaste anledningen, för det vi äter står faktiskt för en väldigt stor del av utsläppen av växthusgaser. Precis som andra har sagt så tror jag inte att det är något hälsa problem att vara vegetarian/vegan, bara man håller lite extra koll på att man för i sig alla näringsämnen. Och precis som föregående person skrev så har kött och mjölkproduktsindustrin inflytande i olika livsmedelsrekommendationer .
När det gäller ekologisk och närproducerad mat så köper jag det så ofta det finns. Men om man vill göra en bra insats för miljön tror jag att det bästa är att dra ner på sin konsumtion av framför allt nöttkött och mejeriprodukter, för kor ger upphov till utsläpp av metangas som är en av de värsta växthusgaserna, och de brukar dessutom vara uppfödda på soja från Brasilien.

2013-01-10 @ 21:26:30
Postat av: Anonym

Jag är vegetarian sedan knappt ett år tillbaka, på grund av dels den enkla anledningen att jag inte tyckte om speciellt många köttprodukter och dels på grund av etiska och miljöskäl. Miljöskälet är den starkaste anledningen, för det vi äter står faktiskt för en väldigt stor del av utsläppen av växthusgaser. Precis som andra har sagt så tror jag inte att det är något hälsa problem att vara vegetarian/vegan, bara man håller lite extra koll på att man för i sig alla näringsämnen. Och precis som föregående person skrev så har kött och mjölkproduktsindustrin inflytande i olika livsmedelsrekommendationer .
När det gäller ekologisk och närproducerad mat så köper jag det så ofta det finns. Men om man vill göra en bra insats för miljön tror jag att det bästa är att dra ner på sin konsumtion av framför allt nöttkött och mejeriprodukter, för kor ger upphov till utsläpp av metangas som är en av de värsta växthusgaserna, och de brukar dessutom vara uppfödda på soja från Brasilien.

2013-01-10 @ 21:26:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0