Dessert Essence

Hej vänner 
 
Det pratas mycket om att handla ekologisk mat - både av hälsomässiga och miljömässiga skäl. Såklart vill vi eliminera gifter och tillsatser som riskerar att hamna på insidan av våra kroppar, men vi får heller inte glömma att vi har en utsida att ta hand om. 
 
Jag själv är allergisk mot konserveringsmedel i kosmetika och andra skönhetsprodukter och måste därför välja ekologiska alternativ. Nu har jag nyligen hittat Dessert Essence <-- (klick) och blev sugen på att testa deras kropp- och hårvårdsprodukter.
 
  • Desert Essence lanserades 1978 med hygienprodukter av naturliga ingredienser och med inspiration av öknen.
  • De var det första företag att marknadsföra jojobaolja och de introducerade även Tea Tree-oljan på den amerikanska marknaden. Idag har de ett omfattande sortiment av ekologiska och naturliga hudvårdsprodukter.
  • Grunden till Desert Essences verksamhet är högkvalitativa, rena och miljömässigt hållbara ingredienser. Allt innehåll deklareras och produkterna har en tydlig märkning.
  • Företaget har en tydlig miljöinriktning. Till exempel tillverkas alla broschyrer och papper av återvunna tandpetare och företaget är även måna om att använda sparsamt med el. Dessutom kompenserar de för sina koldioxidutsläpp.
  • Desert Essence är certifierat av Leaping Bunny, som står för att inga djurförsök har använts i produktutvecklingsstadierna hos företaget, dess laboratorier och leverantörer.
Källa: Bodystore
 
Jag gillar deras ekologiska och miljöfrämjande tankar. Så nu har jag klickat hem balsam kokos ECO, shampo kokos ECO och deostick spring fresh ECO för att ge mitt hår lite extra näring och mina armhålor ett bättre alternativ än de alkoholpimpade deodoranterna. Just nu är det dessutom 15% på alla produkter!
 
Vad gäller kroppslotion kör jag fullt ut på kallpressad kokoslja sedan ett halvår tillbaka. Min hud har ladrig varit så mjuk och len sedan jag började med det så det kommer jag fortsätta med.
 
 
Lägger ni stor vikt vid ekolokiska kropp- och hårvårdsprodukter, smink och liknande? Har ni kanske rent av testat dessa produkter? 
 
Dela gärna era åsikter med mig och alla andra!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Josefine

Jag har gjort ett försök med att undvika aluminium i deodoranter och då provade jag bland annat den du har klickat hem. Den duger, men är tyvärr långt ifrån så bra som till exempel en deostick från Dove är... Så ja, man får väl väga för och emot. Just nu använder jag Dove igen... Ska bli spännande att höra om vad du tycker :)

Svar: Vad tråkigt att höra, men ska ändå bli spännande att testa! Själv har jag så himla mycket problem med att det kliar i armhålorna eftersom jag är allergisk mot så många ämnen :(
Emma Barremyr

2013-07-22 @ 13:00:35
Postat av: Evy

Hur kom du på att du är allergisk mot just konserveringsmedel? Hur reagerar du på det?

Svar: Jag fick utslag på hela kroppen och gjorde tester på sjukhuset!
Emma Barremyr

2013-07-22 @ 14:16:24
Postat av: Bysisters

Gud va fin blogg du har!<3

Svar: Tack, så roligt att höra :)
Emma Barremyr

2013-07-22 @ 15:43:08
URL: http://bysisters.se
Postat av: Mari

Har inte testat dessa. Men låter riktigt bra !! Jag har blivit mer medveten med tiden, tänker innan jag handlar. Men hm... shampoo och balsam och andra liknande produkter har alltid handlats med förnuft =)

2013-07-22 @ 17:35:28
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Veronica

Urtekrams produkter är himla bra. De har en helt parfymfri serie och andra som är milt doftsatta. Tycker att kokosolja och mandelolja är bäst som hudolja, särskilt på kvällen. Kan kännas lite för oljigt på dan för det fastnar i kläderna. Faith in Nature har bra naturliga hårprodukter. Jag har blivit mer medveten det senaste halvåret vad vi smetar in oss i, kanske pga min graviditet. Men tycker det är nåt att tänka på oavsett. Det finns ju så mycket bra produkter som är ekologiska! :)

Svar: Åh, tack för tipsen! Ja det finns verkligen en djungel där ute, men shampo och balsam har jag aldrig tagit mig för att köpa ekologiskt.. konstigt nog! Ska bli spännande att testa dessa iallafall :)
Emma Barremyr

2013-07-22 @ 18:40:39
URL: http://matforendam.blogspot.se/
Postat av: Anonym

Finna inte en enda produkt som slår dermanord / maria åkerberg i renhet! Kolla in det :)

Svar: Maria åkerberg använder jag flitigt till ansiktet - och ÄLSKAR dem! :) men tack för tipset!
Emma Barremyr

2013-07-26 @ 11:43:14
URL: http://idanolsson.blogg.se
Postat av: Linda

Hej Emma!
Jag klickade hem balsamet för nån månad sen och gillar känslan av det och doften är ljuvlig. Dessvärre verkar inte mitt hår gilla att bara tvättas med balsam då det har blivit fett och ser allmän dassigt ut... Måste kanske köpa schampoot med, men trodde att det skulle fungera bra med enbart balsamet...

Svar: För mig har det funkat fantastiskt bra! Mina eksem i hårbotten har nästan försvunnit och det kliar inte alls längre. Hoppas det funkar lika bra för dig om du börjar använda båda :)
Emma Barremyr

2013-07-31 @ 22:58:22
URL: http://harligavardag.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0