Rawfoodmiddag med solgul polenta och krämig champinjonragu

Hej vänner 
 
Jag är ensam hemma ikväll och passar på att testa ett nytt recept från boken "pigg och glad med rawfood" till middag - polenta med krämig champinjonragu.
 
Så fasligt gott. Och mättande!
 
Den där champinjonragun var inte dum. Inte dum alls. Och polentan var farligt god - krämig, mild och smakrik!
 
 
Receptet nedan är för en person
 
Polenta:
1,5 dl djupfryst majs
1 dl cashewnötter
1/2 msk finhackad charlottenlök
Vitlökspulver
Örtsalt
Pepparmix
1/2 msk färskpressad citronsaft
 
Häll cashewnötter, lök och kryddor i en mixer och mixa det noga. Häll sedan massan i en skål. Häll majs och citronsaft i mixern och mixa till en "smet" och blanda sedan ihop det väl med "nötmassan".
 
Champinjonsås:
1,5 dl campinjoner
1/2 dl olivilja
1/4 dl vatten
1 dadel
1 tsk balsamvinäger
1 msk hackad persilja
Vitökspulver
Örtsalt
 
Häll olivolja, campinjoner, vatten, balsamvinäger, dadel, örtsalt, persilja och vitlökspulver i mixern och mixa d´tills det får en flytande konsistens. Häll såsen i en skål.
 
Campinjonragu:
2 dl champinjoner
1 selleristjälk
Färsk timjan
 
Hacka champinjoner och selleri och blanda ihop med champinjonsåsen med hackad timjan och servera tillsammans med polentan.
 
 
Jag har haft en sån galet skön dag idag!
 
Fick en avbokning när jag kom till gymmet i morse och passade därför på att morgonträna själv. Vi är nu inne på vecka 3 i plankutmaningen så det var bara att börja köra för min del. Skrapade ihop hela 12 minuter mellan seten vilket känns som en bra start! Det är himla smidigt att samla minuterna under gympasset - varför stå och vila när du kan planka?
 
Två PT-kunder och en behandling senare var klockan dags för lunch och jag hoppade på cykeln hem, där jag svirade om till bikini och avnjöt lunchen på balkongen. Och där blev jag kvar, i solen på balkongen alltså. Låg hela eftermiddagen och gottade mig! 
 
Efter middagen blev det en promenad med bästa vännen i kvällssolen (både nytta och nöje samtidigt) och nu ska jag ta en lång dusch och sedan krypa upp i soffan och se finalen av Biggest Looser och äta lite fruktglass och hemgjorda bountys
 
Det kallar jag bra tisdag!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Louise

Det är tisdag idag haha, bra koll :)

Svar: Haha, ja det är det ja :D tack för påminnelsen!
Emma Barremyr

2013-06-11 @ 20:01:08
Postat av: Fruwidlund

Hemmagjorda bountys låter spännande! Har du något recept? :)

Svar: Det kommer senare i veckan :)
Emma Barremyr

2013-06-11 @ 20:39:29
URL: http://fruwidlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0