Egotid, frallor med zucchini och onsdagslyx

Gokväll alla söta läsare 
 
Eftersom min pojkvän är på fotbollsträning hela kvällen har jag ägnat mig åt egotid. Mellan vändorna i tvättstugan har det blivit lite bak, en rejäl "fuskmiddag" i soffan med ett par avsnitt Greys och surf efter lite yogainspiration.
 
Att jag kallar det fuskmiddag är väl egentligen inte rätt då denna middag har alla näringsämnen (kolhydrater, fett och proteiner), smakar minst lika bra som vanlig "lagad" mat (om inte gooodare) och ger en känsla av vardagslyx. Som jag sagt förut så älskar jag att äta frukostmat till middag, och eftersom lunchen var en rejäl lagad middag tyckte jag att jag var värd denna lilla plocktallrik som jag serverade mig själv!
 
I morse hade Annie lagat frukostfrallor med zucchini som jag blev jättesugen på att testa. Allt ser alltid lika gott ut som Annie gör och när jag kollade in receptet fanns allting hemma. Winnie!!! 
 
 
 
Ingredienser:
1/2 normalstor riven zucchini (typ 2 dl)
1 dl äggvita
1 ägg
2 tsk bakpulver
2 msk kokosmjölk
1 dl bovetemjöl
1/2 dl pofiber
2 msk kokosmjöl
2 tsk fiberhusk
Örtsalt
 
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop zucchini, äggvita, ägg och bakpulver. Tillsätt sedan kokosmjölk, bovetemjöl, kokosmjöl och örtsalt. Blanda. Rör sist i pofiber och fiberhusk och forma sedan fyra bollar med fuktade händer. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda dem i runt 15-20 minuter (håll koll - kan variera från ugn till ugn).
 
Jag serverade mina frallor med vanligt smör och prästost
 
På resten av tallriken fanns ett perfekt stekt ägg (ni vet när äggulan är sådär lagom kletig och hela ägget perfekt saltat.. Hemligheten? Sätt stekpannan på plattan och låt den bli varm, kläck i ägget och stäng av plattan. Tillaga ägget under några minuter och vänd sedan till andra sidan, klart!), kiwi och passionfrukt, avokado med kesocashewnötssmör och kanel + en chokladbit (godaste chokladen från Ombar) och blåbärste till efterrätt.
 
Bra mat. Bra kväll.
 
 
 
 
 
Nu blir det en bit av en ny variant banankaka som jag experimenterade fram till kvällsfika. Mmmm, lyxonsdag var det här!
 
Hoppas att ni har en fin kväll ni också 
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Amanda

Hej finaste Emma! Vill börja med att säga att du är så otroligt inspirerande och duktig!!!
Nu till mitt dilemma som jag skulle bli så himla tacksam över om du kunde svara på.
Jag är en träningsglad tjej som tränar ca 5-6 grr i veckan. Har nu dragit på mig en småförkylning med lite halsbränna/kli i halsen/småhusets ibland och även snuvighet. Inga stora grejer alltså. Grejen är att jag inte riktigt "vågar" träna i detta tillstånd men nu har det gått snart två veckor och jag håller på att bli galen!! Måste få träna snarast innan jag går sönder. Vad ska jag göra??? Kram och tacksam för svar

Svar: Hej söta! Jag förstår att det känns jobbigt att inte få träna. Hade själv en period i början av året med sjukdom på nästan en månad och ingen träning på lika länge, jättestörande och kryp i kroppen! Men du måste ändå vara lyhörd och lyssna på din kropp. Även om du nu bara är lite småsjuk - VILA - den allra bästa medicinen! Försök att hitta på andra saker som du gillar. Jag skulle t.ex. låna en bra träningsbok på biblioteket och lägga mig och läsa, passa på att baka något gott och vardagslyxa med ett fotbad, nagelfil och nagellack. Se en film eller en serie, träffa vänner och njuta av annat fint som finns i livet! Du kommer bli frisk snart, det lovar jag, håll ut bara och tänk på att ta hand om din kropp! Kram
Emma Barremyr

2013-05-15 @ 23:43:52
Postat av: Ellinor

Jag älskar "fuskmat" eller frukostmat som jag kallar det. Så länge man ser till att täcka in alla näringsämnen från fina källor spelar det egentligen ingen roll om kolhydraterna serveras i form av havregryn eller quinoa, proteinet som keso osv. Maten skall smaka bra och mätta - det är huvudsaken!

Blev som sagt också väldigt inspirerad av Annies frallor och tänkte att jag skulle testa dem i kväll eller i morgon kväll.

Önskar dig en fortsatt fin dag!

Kram

Svar: Mmm, helst rätt! Absolut det bästa, fast jag tror inte jag skulle uppskatta det lika mycket om jag fick äta det jämnt :P "fusktillfällena" är de bästa! hihi :D tror du kommer gilla frallorna! Kram
Emma Barremyr

2013-05-16 @ 08:21:39
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Matilda

Skippade du mandlarna i brödet, och isf varför? :)

Svar: Jag glömde helt enkelt bort dem, men de blev goda ändå :)
Emma Barremyr

2013-05-16 @ 10:45:37
Postat av: Carro

Så spännande med zucchini i, har aldrig testat! Låter och ser väldigt gott ut allt det där!

Svar: Dessa blev supergoda, så testa dem :D zucchini smakar ju inget, utan det blev bara himla gott!
Emma Barremyr

2013-05-18 @ 14:08:50
URL: http://carolineannamarie.blogg.se
Postat av: Molly

Hur många frallor räcker receptet till? Blir det två som på bilden? :D Har nyligen hittat till din blogg och måste säga att jag älskar den!! tack för en så bra blogg, kramar!

Svar: Jag fick ihop fem stycken! Vad rolig att höra att du gillar bloggen :D Kram på dig
Emma Barremyr

2013-06-24 @ 17:11:40
URL: http://hlsofreak.myshowroom.se
Postat av: Moa

Hej går det att ta mer fiberhusk istället för pofiber isf hur mycket mer? eller ersätta med något annat? :)

Svar: Det går det säkert, med testa dig fram och ta lite i taget :)
Emma Barremyr

2013-06-30 @ 23:09:26
Postat av: Lina

Hej! Tror du att det går att frysa dessa bröden? Toppen blogg och får verkligen massor utav inspiration!:)))

Svar: Yes, det funkar! Kul att du gillar bloggen, det värmer! Kram på dig
Emma Barremyr

2013-08-01 @ 08:23:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0