En söndagsmorgon i min smak

God förmiddag 
 
 
Söndagen har börjat oförskämt bra. Vi vaknade upp efter en sovmorgon, gick upp och gjorde smoothies, knöt på oss löparskorna och stack ut i vårsolen, åt varsitt håll för distanspass. För mig blev det en runda längs älven och in i skogen! Löpningen går bra nu och idag slutade distansen på 14 km, vilket är distansrekord för mig, någonsin! Det gäller att öka distansen långsamt för att kroppen ska hänga med och det känns riktigt bra att jag kan springa så långt nu!
 
Pelle sprang 20 km och innan han var tillbaka hann jag fixa frukost till oss båda. Till mig - morotsgröt med ingefära, kesokvarg md rostad kokos, skivat äpple, mandlar, russin och en ägglatte. Till Pelle - havregrynsgröt med bär, linfrö, rostad kokos, solroskärnor och russin, lingongrova med keso och stekt ägg och svart kaffe.
 
Frukost, mys, kramar och pussar i soffan. Läääänge och utan stress. Precis som en söndagsfrukost ska vara!
 
 
Morotsgröt med ingefära:
1 dl havregryn
2 dl mjölk
1/2 dl äggvita
1 dl riven morot
Kanel
Ingefära
En nypa vaniljpulver
En nypa salt
 
Koka ihop alla ingredienser till en krämig gröt - ja äggvitan gör den himla krämig och god!
 
 
Vad ägglatte är?
 
Jo, det var ett tips som min kära vän Madeleine tipsade om i helgen. Ingen av oss gillar kaffe, men ägglatte däremot var jäkligt gott!
 
Lägg en klick kokosolja i en mugg (runt 1/2 msk) och häll på svart kaffe (kokosoljan gör kaffet lent och ger en mild kokossmak). Elvispa ett ägg fluffigt tillsammans med kanel och kardemumma och häll över kaffet. Rör om lite och njut och av härlig ägglatte!
 
Smakar ägg? Nej inte det minsta - blev bara fluffigt, krämigt och gott! Jag kommer absolut dricka det fler gånger!
 
 
Nu är vi mätta och laddade med energi både från träning och mat. Inga större planer väntar, förutom att jag ska planera morgondagens PT-pass, baka och fixa lite i köket. Annars får vi se vad denna fina, soliga dag bjuder på!
 
Hoppas att ni får en fin söndag!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Äggvita ska man inte äta rå, för när den är rå innehåller den något som gör att man inte kan ta upp b-vitaminer lika bra. Ett tips bara, men annars lät det gott, ska prova ägglatten själv, fast ska bara använda gulan då :) älskar din blogg btw, den är bäst!!:)

Svar: Det hade jag ingen aning om? Vart har du hört det? Hur mycket försämras upptagningen? Men angående ägglatten så funkar den nog lika bra med bara gulan också :) Kul att du gillar bloggen så mycket!
Emma Barremyr

2013-05-05 @ 12:27:43
Postat av: mari

Gud så underbart. Härlig runda också =)

Svar: Ja helt underbart! :D
Emma Barremyr

2013-05-05 @ 15:56:32
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Härligt kämpat med att springa så långt! Och frukosten ser underbar ut, måste ha satt fint efter träningen ;)

Svar: Tack! Ja frukosten var underbar efteråt :D
Emma Barremyr

2013-05-05 @ 17:03:15
URL: http://bakasockerfritt.se/
Postat av: Adele

Det låter näst intill perfekt!:)

Svar: Ja, ibland får man allt till det :D
Emma Barremyr

2013-05-05 @ 17:46:31
URL: http://adele.forme.se
Postat av: Anonym

Tränar Pelle också mycket? Om han kan springa 20 km? Gillar din blogg!

2013-05-05 @ 18:04:19
Postat av: Anna

http://www.hundstunden.se/artikelvisa.php?arg1=47
Där är en av länkarna som jag hittat det på!
Förresten, det var jättegott att bara använda gulan, tack för receptet! Att ägg och kaffe skulle va så gott ihop trodde jag inte xD

Svar: Men detta var ju för hundar, är du säker på att det är samma för människor? :) Ja det kan nog blir gott med bara ägggulan också :) Kul att du gillade det!
Emma Barremyr

2013-05-05 @ 20:27:58
Postat av: Ellinor

Vilken underbar start på dagen!
Jag längtar verkligen efter att få ge mig ut i löpspåren igen. Men den där berömda tummen sitter verkligen långt inne ;) Kanske att denna veckan blir DEN veckan!

Svar: Kanske, du får se till att dra ut den snart! Löpspåren är grymma nu :D
Emma Barremyr

2013-05-06 @ 10:17:30
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Gjorde gröten idag till kvällsmat och den var riktigt god. Tusen tack för alla tips! :-)

Svar: Vad roligt att du gillade den :) Tack för din kommentar!
Emma Barremyr

2013-05-06 @ 18:35:35
Postat av: Anna

Nej det är för människor också, googla på typ "rå äggvita b vitamin" eller nåt sånt så kmr det upp flera andra sidor :) kram

Svar: Jag har läst det nu och undrar om det bara är under "den" måltiden med äggvita eller om det hindrar upptaget hela tiden. Isf skulle det ju inte skada att äta det då och då... jobbigt då jag äter ganska mycket rå äggvita i form av fluff osv... ;(
Emma Barremyr

2013-05-07 @ 22:14:51
Postat av: Anna

Det är nog så länge äggvitan är kvar i kroppen skulle jag tro som de hindrar upptaget!
Vill tipsa om ett jättegott fluff jag brukar göra, ta vaniljcasein och elvispa med mjölk som du häller i en stråle, blir jättefluffigt och gott! Perfekt att toppa gröt, mugcakes eller frukt med!:) kram

Svar: Ja jag får ta mig en funderare över den råa äggvitan där :) Själv så använder jag inte industriframställt proteinpulver, utan får istället hoppa fluffet och hitta annat alternativ :)
Emma Barremyr

2013-05-08 @ 21:50:01
Postat av: Anna

Varför använder du inte sånt pulver? Det är gott :) så påhittig som du e och bra på att komma på recept så skulle jag tro att du kan komma på nåt nytt ja :D kram

Svar: Ja det är det säkert, men det är framställt på konstgjort vis med tillsatser och sötningsmedel. Jag vill helst äta så naturligt som möjligt och ser ingen mening med att äta det när min kropp inte är i behov av det - finns som sagt mycket annat gott :)
Emma Barremyr

2013-05-09 @ 21:17:03
Postat av: Sofia

Använder du glutenfria havregryn och laktosfri mjölk/yoghurt/keso? Tack för en härlig blogg, nyss hittat den;-)

Svar: Yes, både glutenfria havregryn och laktosfria mjölkprodukter! Vad roligt att du hittat hit och gillar bloggen :) Du är så välkommen :)
Emma Barremyr

2013-05-11 @ 21:33:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0