Chokladens sista ord

Hej

Nu kommer sista inlägget om choklad och idag tänkte jag ta upp de vanligaste formerna av kakao:

Kakaopulver - är en utmärkt källa till kakaons alla hälsofördelar. Du kan väjla mellan att göra en egen varm choklad eller varför inte använda den i matlagningen? Själv använder jag den ofta i mina frukostar när jag gör gröt, egen chokladmousse eller varför inte kesokvarg med kakaosmak? Jag brukar också blanda i lite kakao i mina pannkakor och har även läst att man kan använda kakaon i recept som till exempel chili con carne. Något ni har testat?

Mjölkchoklad - även om den inte innehåller lika höga halter av antioxidanter som mörk choklad har den ändå  ett ORAC-värde som ligger på hela 6740. Däremot innehåller den mycket socker och är inte nyttig i allt för stora mängder. Men att unna sig några rutor någon gång då och då tycker jag är helt okej.

Kakaonibs - är hackade kakaobönor som har ett enormt innehåll av allt det nyttiga, men utan tillsatt fett eller socker. Kakaonibs finns oftast att köpa i specialbutiker för choklad, själv beställer jag mina här. Strö lite kakaonibs över frukostgröten, på skivade bananer eller blanda ned i fruktsalladen en fredagskväll :)

Mörk choklad - har jag redan skrivit mycket om. Ni kan läsa de andra inläggen här, här och här. Det bästa och godaste godiset enligt mig!

Vit choklad - är faktiskt helt fri från chokladens nyttigheter. Det innehåller bara det mindre bra såsom sockret och fettet och egenligen borde det kanske inte kallas choklad?



Kram / Emma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0