Små black bean brownies

Hej 
 
Just det, jag hann ju med ett bak igår också. Små söta black bean brownies med recept från Fannys blogg. Mina blev inte riktigt lika perfekta till utseendet, men de blev himlans goda!
 
 
Jag måste medge att jag var lite skeptiskt till svarta bönor som bas i brownie, det är inget jag provat förut. Däremot har kikärtor, avokado, sötpotatis, banan och diverse nötter stått som grund till olika slags bakverk jag gjort tidigare, så varför inte testa bruna bönor också? Resultatet? Oförväntat gott.
 
 
Ingredienser:
2 1/2 dl svarta bönor
1 ägg + 2 äggvitor
1 banan
5 msk kokossmör/ kokosolja
1/2 dl äppelmos
1/4 dl honung
1/2 tsk vaniljpulver
5 1/2 msk kakao
1 tsk bakpluver
1/2 tsk bikarbonat
 
Smörj en ugnsform och sätt ugnen på 175 grader. Mixa alla ingredienser noga till en jämn smet och häll upp den i formen. Grädda i ugnen i 20-35 minuter (beroende på ugn). Använd provsticka - det är klart när den är torr. Ta ut och låt svalna, skär sedan upp små fyrkanter som du förvarar i kylskåpet.
 
Receptet är i stort sett precis samma som Fannys. Jag bytte bara ut 1/4 dl sirap mot en banan samt kokosoljan till kokossmör.
 
 
Idag har jag även hunnit med att göra pepparkaksknäck enligt det här (<--klick) receptet, samt en ny sats nyttiga pepparkakor (<--klick) med kikärtor som bas. 
 
 
Black bean brownies, pepparkakor och pepparkaksknäck - alla dessa härligheter ska jag ha med som snack till glöggkvällen med mina vänner idag. 
 
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Anna

Älskar black bean brownies :) Så mumsigt allt såg ut!

Svar: Ja, de var verkligen goda! :)
Emma Barremyr

2012-11-23 @ 19:16:10
URL: http://lidenmentuff.blogspot.se/
Postat av: Hanna

Hur stor form använde du? :)

Svar: En form i storlek 30x15 cm :)
Emma Barremyr

2012-11-23 @ 21:21:40
URL: http://klockanhalvtre.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej Emma!! :)
Älskar din blogg! När du använder svarta bönor här, är de inlagda eller torkade då? :)

Svar: Hej :) Tack, vad kul att du gillar bloggen! Jag köpte svarta bönor på burk som var inlagda :)
Emma Barremyr

2012-11-23 @ 22:33:02
Postat av: Linnéa

Spännande recept!
Jag har faktiskt aldrig bakat med bönor..
Morotskaka och rödbetskaka har jag ju testat.
Funderar på att testa en sockerfri och smörfri spenat/vinbärskaka och en squash/apelsin/valnötterkaka! :D

Svar: Testa bönor, det var verkligen jättegott! Spännande kakor det lät som du hade på G :)
Emma Barremyr

2012-11-23 @ 22:54:34
URL: http://sockerfritt.blogg.se/
Postat av: Annica Långvall | Matsmart

Fanny R är verkligen klurig på bakning :) är själv kräsen på matbloggare men hon har blivit en favorit. Din blogg har jag just ramlat in på! fantastiskt ljusa fina bilder. Jag tycker det börjar bli svårt att få till bra bilder nu när det är mörkt ute, fast jag har en riktigt bra ljuskänslig kamera och objektiv. Upplever du samma problem eller har du nått bra knep?

Svar: Samma här, hon är även en favorit hos mig :) Jag håller med om att det är svårt att ta fina, ljusa bilder nu under de mörka månaderna. När jag tar bilder försöker jag använda allt ljus som finns, tar så nära fönstret som möjligt när det är ljust ute och tänder alla lampor som lyser upp rummet när det är mörkt (det blir ju lite fejk, men bättre än inget) :) Vilken fin blogg du har, kikade in och fastnade :)
Emma Barremyr

2012-11-24 @ 16:36:34
URL: http://blogg.allehanda.se/dietistannica/
Postat av: Annica Långvall | Matsmart

Vad kul att du gillade bloggen, du är så välkommen att kommentera och tycka och tänka! Tycker din blogg verkar riktigt fin också, kommer absolut kolla in den mer! Jag brukar försöka få fram lampor och korrigera ljuset i redigering men det blir ju sådär... matbloggarens bästa tid måste ju vara sommaren :)

Svar: Vad roligt :) Håller med, sommaren är den bästa tiden för oss :)
Emma Barremyr

2012-11-24 @ 17:35:52
URL: http://blogg.allehanda.se/dietistannica/
Postat av: signe

herreguud så goda de blev !
jag bakade dessa idag och var tidigare lite skeptisk till det där med bönor i bakning men ack så fel jag hadvaniljkesella och hallonsås blev det riktigt lyxigt,De blev helt underbara och tillsammans med hoppas det är ok att jag kopierar detta recepttill min lilla blogg, länkar givetvis din och säger vart receptet kommer från :)
kramar

Svar: Vad roligt att du gillade dem :) Helt okej när du länkar - bara roligt om receptet sprids :)
Emma Barremyr

2013-04-09 @ 13:10:30
URL: http://signesgoda.blogg.se
Postat av: Linnea Svensson

Åh, jag har köpt i paket och inte i burk. Tror du det fungerar också?

Svar: Absolut :)
Emma Barremyr

2013-06-06 @ 21:01:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0